Dåligt framåt

Jag tycker att jag har lärt mig under de senare åren att inte låta mig dras med i allt förhandssnack inför svenska lags och idrottspersoners möjligheter att lyckas i mästerskap. Redan innan EM i fotboll började så tippade jag att Sverige nog inte skulle klara av att kvalificera sig för fortsatt spel. Nu återstår en match och enligt den fotbollsmatematik som gäller och under en rad tänkbara omständigheter kan det bli så att Sverige faktiskt gör det. Det vill säga att Sverige får spela en match i åttondelsfinalen.

Om det blir så är det ju roligt. Men i dag blev det förlust mot Italien. Italien gjorde sitt enda mål i 88:e spelminuten, vilket i och för sig får mig att tänka på varför det görs mål i matchernas slutskede i EM. Kan det bero på att spelarna är tröttare då? Åtminstone i det lag som släpper in mål? Varför kan lagen inte spela offensivt och positivt redan dessförinnan?

Visst gör de sina försök, men det är målsnålt i EM. I dag vet jag med bestämdhet att många hade bråttom hem för att kunna kolla matchen som började klockan 15. Jag vet åtminstone en som tog ledigt ett par timmar från jobbet för att kunna följa Sveriges match. Och jo – jag hade bråttom hem själv från där jag var. Nu fick jag lyssna på första delen av matchen i bilradion innan TV:n sattes på. Uppenbarligen missade jag ingenting.

Lite konfunderad är jag faktiskt över det svenska lagets spel. Alla spelare är proffs och högt uppskattade i de klubbar där de spelar. De anses vara bra. Men hur kommer det sig då att laget under två matcher – under 180 minuter – inte har fått till ett enda avslut på mål? Jag tycker faktiskt att det är konstigt. Målet som Sverige fick mot Irland var ju ett självmål, så det räknas inte som ett avslut. Det blir väl till att fundera ut en förklaring till det och finna en lösning på låsningarna i spelsystem eller mentalt, så att det blir bättre framåt i den sista gruppspelsmatchen mot Belgien nästa vecka.

Eftersom jag av en lång rad anledningar inte har följt med i dagens händelser vare sig internationellt, nationellt, regionalt och lokalt får jag väl sluta här. Och återkomma i morgon – om jag har något att orda om då.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.