Ingen biogas från Tuvan?

I VK, Umetidningen ni vet, läser jag att Umeåbornas matavfall från och med i måndags åker förbi Skellefteå och biogasanläggningen i Tuvan. Nu transporteras deras matavfall i stället till en anläggning mellan Luleå och Boden där det ska komposteras. Anledningen till detta är, enligt VK, att biogasanläggningen i Tuvan ska underhållas och byggas om, vilket beräknas ta åtta månader i anspråk.

Jag har kanske inte läst så noga, men jag kan inte påminna mig om att jag har läst något om detta i Norran. Det reses ju en massa frågor. Som till exempel om också Skellefteåbornas matavfall ska gå samma väg som Umeåbornas – till anläggningen mellan Luleå och Boden? Eller kommer delar av anläggningen att vara igång så att vårt matavfall kan tas till vara? Hur blir det biogasproduktionen som ju ger bränsle till kommunens alla (i stort sett) fordon och bussarna? Vilka är de ekonomiska konsekvenserna av att vi inte kan ta emot Umeåbornas – och kanske inte ens vårt eget – matavfall? Om biogasproduktionen upphör, måste då Skellefteå köpa in biogas? Hur mycket kostar det? Och vad exakt är det som ska göras och hur mycket kommer det att kosta?

Det är många frågor och kanske får jag något svar av avisan i stan. Om tidningen har skrivit om det tidigare så tycker jag att jag borde ha kommit ihåg några av de svar på frågorna som jag själv ställer mig.

Terrordådet vid Atatürkflygplatsen i Istanbul i går var ytterligare ett i raden av fruktansvärda som slår blint och slumpmässigt mot intet ont anande personer. Tre terrorister skjuter med automatvapen runt omkring sig innan de utlöser sina sprängladdningar som dödar minst 41 personer och skadar 250.

Jag läser i tidningen att den turkiska säkerhetstjänsten redan för 20 dagar sedan hade skickat ut en varning om att något var på gång att hända i Istanbul. En av de utpekade platserna där detta något skulle hända var just flygplatsen. Men det ska samtidigt sägas att just den här flygplatsen anses vara en av de säkraste i världen med ett yttre så kallat skalskydd där alla passagerare kontrolleras innan de får komma in i byggnaden och därefter passera ytterligare säkerhetskontroller. Ändå kunde det hända.

Det visar, om inte annat, att samhället inte kan värja sig och skydda sig emot galna terrorister som utför sin dödliga syssla. De som nu så tragiskt har drabbats råkade vara vid fel plats och vid fel tidpunkt.

Enligt flera källor är det IS som ligger bakom dådet, vilket förstärker den redan starka uppgiften att bekämpa terrorn som denna organisation och andra som låter sig inspireras av den utför. Det arbetet måste samordnas mer och få en ännu högre prioritet.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.