Annat perspektiv

Jag har upplevt en superslapp dag, vilket har börjat reta mig så här framåt kvällen. Hela vintrarna sitter jag inomhus och förbannar mörkret och kylan och så blir det sommar och varmt och fint och ändå sitter jag inomhus och pysslar med mina ord på datorn. Får väl se till att försöka bryta vanorna och börja nya. Det ska ju inte vara helt omöjligt kan jag tycka att ge sig tid för lite motion och mycket frisk luft. Få se om jag börjar med det i morgon…

Tydligen förekommer det fortfarande sporadiska strider i Turkiet. Men militärkuppen är definitivt nedslagen. 6 000 personer har fängslats och president Erdogan spar inte på krutet. I dag sade han vid en begravning att detta ”virus”, som kuppmakarna och alla som bara misstänks för att ha varit inblandade i kuppförsöket, ”ska utrotas”. Statskroppen har fått metastaser som ska bort.

Det är uttalanden som i mina öron låter väldigt skrämmande. Och som bara bekräftar allas farhågor om att Erdogan kommer att ytterligare skärpa förtrycket mot oliktänkande och än mer föra samhället in i ett tillstånd där mänskliga rättigheter och rättstrygghet inte råder. Det är en oönskad utveckling som vi inte vet vad den i sin förlängning leder till. Annat än till att vi vet att den inte leder till något gott.

I Frankrike och i Nice sörjer folk offren för terrordådet under den sena lördagskvällen. 84 människor kördes ihjäl i detta dåd och fortfarande är det många, främst barn, som kämpar för sina liv. Hela Europa häpnade över brutaliteten i dådet. Ja, statschefer runt om i världen förkunnade sin avsky över dådet. Risken är stor att detta dåd i Nice – det tredje i Frankrike under ganska kort tid – ger ny näring inte bara i Frankrike utan även på andra håll och i andra länder åt än mer at nationalism, isolering, mer polis och säkerhetstjänst. Det är i mycket en ryggradsreaktion, som förstärkts under de senaste åren runt om i Europa.

Vi förfäras och förfasas. Med rätta. Men ändå vill jag ge ett lite annat perspektiv. Det är dåd som det i Nice som stordelen av flyktingarna från Syrien flyr ifrån. Men där är det inte lastbilar som dödar utan bomber, granater och vanligt skjutande. Jodå, kriget fortsätter där. Fredsansträngningarna ligger förmodligen helt på is trots att nu FN:s säkerhetsråd är enigt om att fred bör skapas. När tunnbomberna fälls över städer och byar i Syrien som dödar och skadar människor varje dag och varje stund är det inte längre några i världen som reagerar. Dödandet och kriget har blivit vardag och jag har en känsla av det inte längre är något som berör någon. Kriget är inne på sitt sjätte år och inget slut kan ens skönjas. Landet är förstört.

Och så är det många som i stället beskärmar sig över att flyktingarna är så många i Sverige och i övriga Europa. Många som var i Nice åkte hem i förtid. De ville inte vara kvar när en sådan hemskhet inträffade där och kunde inträffa där. De flydde platsen. Precis som miljoner syrier har gjort. Och det är inte alls något konstigt med det.

Jag såg också att golfaren Henrik Stenson vann British Open. Det är första gången som en svensk manlig golfare vinner en så kallad Major. Strongt jobbat. Nu kanske han kan, om formen står sig, knipa en medalj i OS också. Chanserna är väl ganska goda eftersom det är så många duktiga golfare som avstår från att åka dit.

Och nu har jag inte mer att säga för den här gången.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.