Njuter fortfarande

I morse fanns det alla chanser på Friskvårdskompaniet att träna i lugn och ro. Särskilt i ro. Det blir så mitt under somrarna. Vi var bara tre personer där och det måste ha sett en smula märkligt ut när vi alla tre satt på våra cyklar och trampade på efter förmåga. Lugnet till trots fullföljde jag inte mitt träningspass. Ryggen, från gårdagens tomhylseplockning, satte stopp. Men det blir nog bättre i morgon när jag har beställt massage av Lena Thall. Hon fixar nog till det.

Förmiddagen i övrigt bjöd på arbete, vilket jag trivs med. Och sedan var det dags att lapa sol på balkongen. En bok gjorde mig gott sällskap. Det är väl inte en bok som är helt i min smak, men det tycks en smula underhållande i alla fall. Och när jag har läst den kan jag ju lämna den vidare.

I natt satt jag uppe och tittade på CNN:s direktsändning från Cleveland och republikanernas konvent. Det var inte någon tvekan om att det skulle bli Donald Trump som skulle bli utsedd till republikanernas presidentkandidat. Det är egentligen helt otroligt att den mannen med alla sina märkliga och rent rasistiska, kvinnofientliga och isolationistiska utspel har fått en sådan uppslutning även av partiet. Intressant i natt blir det när Ted Cruz, som hängde med nästan till slutet i primärvalen, ska tala på konventet. Spänningen är stor om han ska sluta upp bakom Trump eller inte. Tidigare har han inte haft några vackra saker att säga om den som nu är partiets kandidat till presidentposten i USA.

Jag skulle emellertid inte bli förvånad om Ted Cruz bangar ur och ställer sig bakom sin tidigare antagonist. Partiet är, sägs det, djupt splittrat och så vill man nog inte ha det i den avgörande presidentvalskampanjen. Troligen kommer Cruz att utsättas för hårda påtryckningar inför sitt tal – som fortfarande, enligt rapporter från Cleveland, ännu ingen har sett. Normalt granskas talen i förväg för att ”godkännas”. Men vad Cruz ska säga är höljt i dunkel. Än så länge. Jag får väl kolla på CNN och hoppas att han talar innan jag känner att jag måste gå och lägga mig. Det har ju blivit sent i säng under lång tid nu.

Att det har blivit så beror inte bara på EM-fotbollen och politiken i USA. Det är fortfarande ljust om nätterna även om jag tycker mig märka att mörkret börjar smyga sig på. Just dessa dagar och nätter är det också varmt och skönt ute och det är ljuvligt att stå på balkongen och bara njuta av tillvaron. Det är inte mycket fart på fåglarna längre nu när ungarna har lämnat sina bon. Och områdets igelkott har jag bara sett ett par gånger. I fjol var det fler vuxna och även igelkotteungar som var ute och letade käk på nätterna. Inte så i år. Tyvärr. Men när jag ser ”vår” igelkott blir jag glad. Det är roliga djur, som jag inte skulle ha något emot att veta mera om.

I går fick jag ett samtal från en gammal bekant till familjen. Han och hustrun besöker just nu sin dotter som har en stuga i trakten av Hedemora. Förra året var det mycket mygg där. Under tre veckor fångade myggjagaren – någon gasoldriven historia – ihop 1,2 kilo mygg! I år har det bara varit fråga om några tiotal myggor. Tänk vad det kan variera mellan åren.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.