Bokläsning

I kväll blir det nog inte många rader skrivna. För i dag har jag inte gjort någonting speciellt. Ganska tidigt på förmiddagen satte jag mig ner på balkongen för att läsa en bok. Och där blev jag sittande. Nu är boken utläst och ordningen återställd.

Det är sällan som jag ger mig tid att läsa böcker. Tyvärr har jag kommit ifrån det under alla år när jag bara konsumerat dagstidningar och för jobbets skull en lång rad politiska skrifter och oräkneliga utredningar som skulle kommenteras. Jag fick väl då en form av läströtthet som jag inte riktigt har kommit över. Men under senare tid har det blivit en tre-fyra böcker och förhoppningsvis har läslusten väckts till liv lite grann.

I Turkiet fortsätter utrensningarna. I går beordrade regimen att 45 tidningar, 16 tv-kanaler, 23 radiostationer, tre nyhetsbyråer och ett tiotal förlag och tidskrifter ska läggas ned. Stegen mot en fullskalig diktatur är stora eftersom rättssystemet är riggat för att klara diktator Erdogans nycker. Det är en ledsam och tragisk utveckling, som Turkiet säkerligen får betala för i form av en betydligt mindre andel turister och mindre handel. Önskvärt vore också om EU vågade tala klartext om vad organisationen tycker om utvecklingen.

Och i USA fortsätter det demokratiska partiet att hylla sin presidentkandidat Hillary Clinton. Under gårdagsnatten, svensk tid, var en lång rad kända demokrater på konventet i Philadelphia och talade för henne. Främst av dem alla får väl president Barack Obama anses vara.

Förhoppningsvis blir det nu så att den demokratiska kampanjorganisationen lyckas med sitt arbete att fånga upp en majoritet av väljarna till den 8 november så att Clinton verkligen blir vald. Alternativet – Donald Trump – skrämmer.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.