Sunnanå, USA och djurplågeri

Det blev ju en fin dag i dag. Inga åskmoln, inga blixtnedslag och inga elavbrott. Träning på morgonen på Friskvårdskompaniet, gott sällskap där och så hem till jobb. Men jag var också ner till Sunnanås kansli för att uppdatera mig om vad som har hänt i sommar och om vad som kan vara på gång. Jag trodde att det skulle vara flera där, men det var förstås ändå givande att snacka med de som var där.

Det har onekligen hänt saker i sommar i klubben. Tränaren under vårsäsongen Jackie Bachteler har slutat eftersom hon inte kände att hon hade alla spelares förtroende. Nu visar det sig att Michelle Wörner och Tanja Nousiainen, som båda hade möjlighet att bryta sina kontrakt under sommarvilan har gjort det. Taylor Leach, amerikanskan som varit så bra i försvaret hade bara kontrakt under vårsäsongen, hade tidigare sagt att hon skulle stanna kvar också i höst. Men också hon lämnar klubben. Siktet hos alla dessa är tydligen inställt på Djurgården.

För Sunnanås del innebär det att truppen för tillfället är lite mindre och lite tunnare. Men förstärkningar är på gång; så mycket kan jag säga. Och för laget som helhet tror jag ändå att de förändringar som uppstått är positiva. Allt hänger verkligen inte på en eller två enskilda spelare utan det är laginsatsen som räknas. Martti Tikkanen, som tagit över tränarjobbet under hösten, har en bättre förmåga än vårens tränare att bygga lagkänsla. Det är i alla fall jag övertygad om och jag både tror och hoppas på att hösten kommer att bli så pass bra för Sunnanå att laget håller sig kvar i Elitettan. Det är viktigt både för föreningen som sådan och för fotbollens status och utveckling i kommunen.

Ute i stora världen har det förstås hänt saker. I USA har republikanernas tidigare presidentkandidat John McCain starkt kritiserat partiets presidentkandidat i årets val, Donald Trump. Denne hade ju tydligen förolämpats av den kritik som paret Khan, vars son dödades i Irak, framförde mot Trump på demokraternas konvent. Så Trump gav igen och menade att han minsann hade gjort uppoffringar för att bli så framgångsrik och att fru Khan förmodligen inte fick säga någonting.

McCain blev tillsammans med många andra väldigt upprörd över Trumps sätt att angripa paret Khan. ”Även om vårt parti har förlänat honom nomineringen, åtföljs inte det av någon rätt för honom att ohämmat förtala dem som tillhör de bästa bland oss”, säger McCain som själv har gjort uppoffringar i form av att ha blivit skadad och fängslad under USA:s krig i Vietnam.

Jag fasar verkligen inför tanken på att det amerikanska folket ska välja Donald Trump till president. En person som tar varje kritik som en personlig förolämpning och som ägnar tid och kraft att gå till personliga angrepp mot kritikerna är verkligen inte lämplig som president. Vad han skulle kunna hitta på för att stänga folk ute och få dem att hålla käften skrämmer verkligen. Han skulle inte få något annat att göra än att uttala sig förnedrande om dem som kritiserar honom.

Eyes of animals heter en djurrättsorganisation som under fem år har studerat transporterna av nötkreatur på gränsen mellan Bulgarien och Turkiet. Det är till Turkiet som djuren transporteras från i stort sett hela EU. Förhållandena för djuren är under all kritik och det jag har läst om detta och de inslag jag sett på TV gör mig bara förbannad och än mer ovillig att äta kött. För köttet kommer tillbaka till EU i form av olika charkuteriprodukter. Nu är jag en dålig köttkonsument rent allmänt och jag kommer sannerligen inte att stanna till särskilt ofta vid charkuteridiskarna i våra affärer. Ska det vara kött så ska det vara svenskt kött.

Eyes of Animals har kunnat konstatera att 70 procent av transporterna bryter mot de bestämmelser som finns om hur nötkreatur ska transporteras och behandlas. Det som nu krävs är att EU snarast gör något konkret så att transporterna sker på sådant sätt att djuren inte utsätts för lidande och död.

Och med detta får det väl vara slut för dagen. Som har varit god mot mig.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.