Kul besök

Jag får hålla det här kort eftersom det är så rackans sent. Och om jag ska hinna med dessa rader före midnatt.

Dagen har varit synnerligen god mot mig. Jag har förberett jobb som jag ska göra senare i veckan. Och så har vi haft besök under kvällen och jag har agerat guide i Skellefteå. Vitberget så att man ser stan från ovan, hockeytemplet Skellefteå Kraft Arena, Nordanå, Bonnstan, en promenad därifrån in till stan och Bryggarbacken, city och så förbi Electrolux Home Arena där Sunnanå spelar sina matcher.

Den som besökte oss var Lisbeth. Henne var jag under några år förlovad med en gång för länge sedan och det var, kunde vi konstatera, 35 år sedan vi senast sågs. Mycket vatten har runnit under alla broar sedan dess och det var kul att ses. Eftersom hon för tillfället är i Umeå för jobb så tog hon initiativet till att åka upp till Skellefteå för att hälsa på oss. Och vi hade mycket att prata om. En rolig och givande kväll.

Det var roligt att vara ute och gå. Vid Nordanå var det ganska många ungdomar och alla tycktes vara laddade med mobiler. Det är fascinerande att se ungdomarna ute och jaga Pokémon-figurer. För det var ganska uppenbart att det var för en sådan jakt som de förberedde sig. Längs älven mötte vi en grupp ungdomar som plötsligt vände och började springa.

Nu ska man ju inte döma folk efter hur de ser ut, men jag skulle bli förvånad om de har som vana att vara ute och springa i grupp. De hade väl fått korn på någon figur och alla ville bli först med att fånga den. Det är lite roligt att Pokémon Go har börjat få ut ungdomar så att de rör på sig. Det är ju bra så länge de inte samtidigt cyklar, kör moppe eller bil. Då kan det bli riktigt farligt.

Vad som har hänt i världen, riket och nejden struntar jag i, när timmen är så sen. Det får bli en annan dag när det har hänt andra saker.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.