Nyttan att tänka nytt

I dag skulle jag lämna ifrån mig en text. Jag hade börjat skissa på den för några dagar sedan, men tyckte inte att jag fick till den på det sätt som jag ville att den skulle vara. Så i dag skrev jag om den helt och hållet. Det är faktiskt en smula utmanande för en själv att kasta om funderingarna och försöka finna en annan tråd som bättre stämmer överens med det som man vill få fram. Å andra sidan är det inte alls ovanligt och jag har gjort det väldigt många gånger – tusentals gånger måste det vara – under mina år som aktiv journalist och professionell åsiktsfabrikör när jag kommenterat stort och smått på fem tidningar under 30 års tid.

Att stuva om tankarna, att hitta andra och fler ingångar och utgångar, att värdera nya fakta och att ta del av andras erfarenheter – allt detta är nyttigt, tror jag, för alla. Men ibland får jag det bestämda intrycket att allt fler får allt svårare att ta in nya kunskaper och åsikter. Helt enkelt att färre verkligen vill lyssna på andra som har andra åsikter. Det tycks som att samtalet avstannat och kommunikationen mellan människorna i stället handlar om korta och därför kraftigt förenklade sammanfattningar. Är det bara för att vi inte har tid eller ger oss själva tid att försöka förstå helheten.

I stället leder den förenklade bilden av komplicerade tillvaron och de komplexa sammanhangen till att de som förfäktar och predikar de enkla lösningarnas evangelium också får många – allt fler tyvärr – lyssnare och supportrar. Det i sin tur skapar inget gott debattklimat och inte heller ett gott samtalsklimat. I stället göder det jordmån som ställer grupper mot varandra och det är en jättefarlig utveckling.

Den senaste i raden av politiker som kommit fram med de enkla budskapens taktik är republikanernas presidentkandidat Donald Trump. Ja, det tar emot att ens kalla honom för politiker. Jag tycker det är oerhört märkligt att en sådan egotrippad och egocentrerad människa som säger sig och tror sig ensam kunna fixa allt samtidigt säger sig lyssna på folket. Han lyssnar inte på någon som inte tycker precis som han. Varje form av eller bara antydan till kritik mot honom och det han har sagt tar han som en personlig förolämpning och så ger han igen med fullständigt ofattbara personangrepp.

Måtte den människan aldrig bli vald till president. Från dag ett kommer av hans eventuella presidentskap kommer världen att bli farligare.

Dagen, min dag, har varit bra. Jobb, som sagt. Men innan jag drog igång med det så var jag hos Lena Thall och fick massage. Den gjorde som alltid gott och får hon hålla på ett tag till så kommer hon förmodligen att massera bort besvären på min högra sida. Det blir ju bättre där känns det som.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.