Dramatiskt i Rio

Ibland tittar jag upp. Det sägs ju att man alltid ska se upp, men det har en annan betydelse. Jag gillar att titta upp. Nu har jag noterat att stjärnorna har börjat tändas på himlen igen. Det har naturligtvis med det tilltagande mörkret att göra. Men fortfarande är himlen för ljus för de flesta stjärnorna.

Jag tittar upp med jämna mellanrum även på dagtid. Ibland skådar jag något plan på väg till eller från Luleå och ibland händer det att något stort plan passerar över oss på sin väg mellan någon av USA:s städer på västkusten och Dubai eller någon annan flygplats i den regionen. Jag tittar också på molnen och hur de formerar sig.

Det senare tror jag har blivit lite populärt. Både SVT och TV4 uppmanar ju sina tittare att ta väderbilder och en majoritet av dem visar moln i olika former. Den snyggaste bilden som jag har sett på sistone har någon av tvillingarna Erika och Linnea Nilsson Waara tagit på sin vandring längs hela den svenska fjällkedjan. Ni kan följa dem på https://waaraworldwide.com/blog/. De har kommit en bit nu men har väl fortfarande den längsta biten kvar.

Apropå moln så minns jag som barn att vi brukade ligga på någon gräsmatta och titta uppåt. Så låg vi där brorsan, några kompisar och jag och tittade på molnens ständigt nya former och så talade vi om för varandra vad vi tyckte att de liknade. Jag tror inte att barn av i dag ägnar sig åt sådana töntigheter. Men det var roligt då…

Jag har dåligt följt händelserna ute i världen och grannskapet i dag. Vi har tagit det lugnt och när vi var ute och handlade träffade vi på flera som jag glatt pratade bort tid med. Det var Maria och Jim som kommit ner från sin nya bostadsort Luleå för att andas Skellefteluft och träffa på bekanta. Och en god stund pratade jag också med Anders, som jag lärde känna redan under min tid i Sundsvall. Han arbetade då i Härnösand och var reseledare för en grupp västernorrlänningar som skulle till USA för att studera cityutveckling. Jag fick förmånen att följa med som journalist och det var mitt första USA-besök.

OS har genomfört sin första dag efter invigningen i går natt. Jag orkade inte se hela. Men jag såg lite av när danskorna, regerande OS-mästare i handboll, fick stryk av hemmanationen. Jag har kikat på simning och det svenska lagkapplaget på 4×100 meter som tog sig till final samt på Sarah Sjöström som gick vidare till semifinal på 100 meter fjäril. Störst dramatik var det emellertid på herrarna linjelopp på cykel. En colombian, en italienare och en polack var loss med mindre än en mil kvar av de nästan 24 som loppet gick över. I en nedförsbacke kraschade colombianen och italienaren. Polacken körde vidare och i den efterföljande gruppen slet sig en dansk och belgare loss och tog upp jakten. De kom ikapp honom med en kilometer kvar och då hade polacken inte tillräcklig ork i spurten. Belgaren vann och dansken kom tvåa. Ett snyggt och dramatiskt race som jag hade stort nöje av.

Det ska bli lite intressant att se hur mycket sport jag orkar se de kommande veckorna. Hustrun hoppas väl att det inte blir så mycket…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.