Cirklar kan rubbas

Så har den nya veckan dragit igång. Det blev en dag i min smak och det har varit en bra dag med träning på Friskvårdskompaniet i morse och sedan jobb fram till lunch. Pyssel med papper som samlats på hög, lite vila (OS-nätterna tenderar till att bli långa) innan det var dags för käk och laddning inför kvällens möte på Sunnanås kansli.

Det är kul med OS tycker jag. Som nu sent i kväll visas lagtävlingen i gymnastik för män. Det är inte så ofta som jag kikar på gymnastik och det är ju inte någon stor sport i Sverige. Men att se de olika ländernas gymnaster, deras styrka, vighet och totala kontroll på sina kroppar i allehanda manövrar är smått fascinerande. Roligt också att både Coleman och Sjöström gick vidare till semifinal i natt på 200 meter fritt och att damerna i handboll vann sin match mot Sydkorea.

Vad som hänt runt omkring mig i världen har jag inte så stor kunskap om eftersom jag inte riktigt har följt med. I morgon åker Turkiets president Erdogan till Ryssland för att möta Putin. Det är nog de båda lika glada för. Båda behöver ju känna stöd från någon annan likasinnad och det ska bli spännande att följa vad som kan komma ut av det mötet. Relationerna mellan de två länderna har ju varit, som det heter, bottenfrusna under en ganska lång tid. Men efter det att Erdogan bett om ursäkt för att Turkiet tidigare sköt ned ett ryskt jaktplan som Turkiet ansåg ha kränkt deras luftrum så har relationerna tinats upp snabbt.

Länderna står ju på varsin sida i kriget i Syrien där Ryssland mycket aktivt stöder president al Assad och där Turkiet å sin sida har stöttat en del islamistiska rörelser och låtit personer passera gränsen över till Syrien för att de ska kunna ansluta sig till IS. Turkiet är även medlemmar i Nato och vi vet ju alla vad Rysslands president Putin tycker om den försvarsalliansen. Så vad de ska resonera om och vad de ska komma fram till blir onekligen intressant. Risk finns för att de två kommer överens om något som ordentligt rubbar cirklarna i det stormaktsspel som alltid ställt till det för folken i Mellanöstern.

Jag tror att jag nöjer med dessa rader. I morgon är ju en ny dag…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.