Minidebatt om läkare

Allt som stod på min lista över göromål som jag tänkte ägna mig åt i dag har nästan blivit gjorda. Ett par saker återstår och jag har satt upp dem på listan över vad jag ska göra i morgon. Det är bra med listor. De tar som aldrig slut och även om det är rutingrejer som ska göras så skriver jag upp dem på listan. Man vet ju aldrig när demensen slår till… Ja, det senare var ett dåligt försök att skoja till det. Allvarligare är väl att jag gör det för att försöka lura mig själv till att jag faktiskt uträttar något under dagarna. Något som jag stolt kan peka på – inför mig själv – och känna mig samhällsproduktiv.

Jag tycker inte det var så länge sedan som jag skrev om läkare och deras arbetsbördor. I kväll var det ett inslag på SVT:s Aktuellt om samma sak. Det blev en minidebatt mellan Läkarförbundets ordförande och en person som skrivit en bok om vården och infär det arbetet noga tittat på hur vården är organiserad. Samt hur läkarnas avtal ser ut.

Utgångspunkten från Aktuelltredaktionen var nog att minidebatten skulle utmynna i att parterna skulle enas om det krävs en omförhandling av läkarnas avtal. Jour- och helgtjänstgöringar ger läkarna mycket kompensationsledighet som inte sällan utnyttjas till att fungera som stafettläkare i andra landsting. Inte sällan i form av egna firmor, för att inte extrainkomsten bara ska försvinna i skatt.

I decennier har jag tyckt att läkarna har haft generösa avtal i förhållande till vad som gäller för annan vårdpersonal. Så nog håller jag med om att avtalen bör förändras i riktning mot vad som gäller för de flesta andra grupper på arbetsmarknaden. Men jag tror inte att försöken att förändra avtalen kommer att resultera i någonting. Vore jag läkare skulle jag nog inte för ett ögonblick utan strid gå med på ett nytt avtal som förändrar min egen situation och min möjligheter till långa ledigheter eller mer pengar till det sämre. Det tror jag inte många skulle göra. Inte ens för att i det stora och hela perspektivet få vården att fungera bättre.

Vad som gjorde mig en smula besviken under den här lilla debatten var att det inte nämndes hur viktigt nya och andra regleringar av läkarnas arbetstider kan vara för att ge patienterna en säker vård. Som jag sa för några veckor veckor sedan och som jag har sagt så många gånger tidigare – jag vet inte om jag skulle lägga mig under kniven som en läkare håller i om hon eller han har jobbat en dag innan, haft en jobbig jour på natten och sedan ska arbeta en dag till. Och då operera mig.

Den diskussionen – om säker och trygg vård – hoppas jag kommer. Så länge debatten bara förs i termerna om hur mycket pengar som läkarna tjänar blir det snett. Då byggs debatten på avundsjuka och det leder förstås inte någon vart. Låt läkarna tjäna pengar, men organisera vården på ett annat sätt så att – framför allt – alla patienter kan känna sig trygga med att de alltid möter utvilade läkare. Eller i alla fall läkare som inte har jobbat mer än 24 timmar i sträck.

I den nyhetsfattiga tid som råder just nu har det också blivit berättigat liv om de uttalande som Sverigedemokraternas Kent Ekeroth har gjort om att inga asylsökande bör få gå fria i landet och att de inte har någon rätt att demonstrera eller säga vad de tycker. Det är är åsikter som jag tycker är skrämmande och som blottlägger den grundläggande inställningen till personer som kommer från andra länder. Bevare mig för ett samhälle som formas utifrån dessa åsikter.

Och så har Turkiets president Erdogan farit till St Petersburg för att träffa sin ryske kollega Putin. Jodå, de kan nog komma överens om det mesta, men kanske inte hur situationen i Syrien ska lösas. Där har de stått på varsin sida. Men det är väl inte otänkbart att Erdogan försiktigt accepterar Rysslands stöd till Syriens president al Assad. Som tack får han kanske tillbaka ett par miljoner ryssar som turister och en återupptagen livsmedelsexport till Ryssland. Sedan får man väl se hur länge vänskapen varar.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.