Vilken seger!

Det svenska damlandslaget i fotboll har ju inte precis rosat marknaden under grundspelet i OS. I kväll mötte Sverige regerande OS-mästarna USA – för fyra år sedan vann USA med Pia Sundhage som landslagscoach – och vann kvartsfinalen. 1–1 efter full tid och ett feldömt och bortdömt svenskt ledningsmål i slutet av andra förlängningskvarten. 1–1 efter förlängningen. För första gången i OS-historien när det gäller damfotboll gick en slutspelsmatch till ett avgörande på straffar. När det är en omgång kvar har Lindahl i det svenska målet räddat en straff och Solo i det amerikanska målet också räddat en straff. Då lägger USA:s straffskytt bollen över mål. Solo i målet försöker distrahera Lisa Dahlkvist, som ska lägga den femte straffen, genom att byta handskar. Men Lisa Dahlkvist sätter den och Sverige går vidare till semifinalspel.

Det var det inte någon, tror jag, som trodde att Sverige skulle göra efter det svaga grundspelet och och USA – världens bästa landslag – som motståndare i kvartsfinalen. Mycket starkt jobbat at de svenska tjejerna. Nu återstår minst två matcher – semifinal och final eller match om tredje pris. Kan spelarna och laget visa samma vilja i de återstående matcherna kan det bli en medalj. Det vore väldigt kul för svensk damfotboll.

Matchen visade med all önskvärd tydlighet att damfotboll kan vara precis lika spännande och fylld av kamp som när herrarna spelar. Och att denna uppvisning kan leda till att fler söker sig till de matcher som spelas i damallsvenskan och elitettan. Det är ju i den senare serien som vårt lag i Skellefteå, Sunnanå, håller till. Fler åskådare skulle betyda väldigt mycket för tjejerna i laget, för fotbollen i stan, för föreningen och för återväxten av talanger.

Nu kommer Sunnanå att spela två bortamatcher i rad och nästa match hemma på Electrolux Home Arena är lördagen 27 augusti när Sundsvall kommer på besök. Den matchen skulle jag mycket gärna vilja se, men hellre än det vill jag träffa mina gamla klasskamrater som jag tog studenten med för 50 år sedan. Så den dagen är jag i Lindesberg. Men var säker på att jag innan middagen börjar den dagen har kollat hur det i matchen.

Under de senaste veckorna har det varit en smula turbulent i Sunnanå. Spelare och tränare har försvunnit, men nygammal tränare i form av Martti Tikkanen har kommit och nya spelare är på gång in. Jag tror att det blir en spännande höst för laget och att det i slutändan klarar kontraktet så att vi får spela kvar i Elitettan också nästa år. Jag tror inte bara det. Jag är övertygad om det. Stämningen är god i truppen.

Det blev en full dag i dag. Med träning på morgonen, tvättstugan och så lunchmöte på stan med Sunnanåfolk och så mot sen eftermiddag ett besök på Sörvalla för att kika på sista träningen inför bortamatchen mot Sirius på söndag. Och så kvartsfinalen i OS för damlandslaget. Därmed har dagen gått.

Och jag ska inte trötta eventuella läsare med små kommentarer om vad som har hänt ute i världen och här hemma. Det får bli en annan dag.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.