Kritik mot Arbetsförmedlingen

OS är en lämplig historia att kika på när man vill ta sig tid till att göra ingenting. Så då kollade jag in när Henrik Stenson gjorde en bogey (eller stavas det med två o:n?) på sista hålet så att kompisen Rose vann guldet och han själv fick nöja sig med silvret. Men det var snyggt jobbat ändå av vår för dagen bästa golfare. Det är nog inte så lätt att lira som det ser ut när storspelarna är i farten. Det är ett litet hål som bollen ska rulla ned i efter att ha slagits ett par gånger flera hundra meter.

Strongt också under gårdagsnatten av Mo Farah att ta hem ett nytt guld på 10 000 meter efter att ha ramlat under loppet. Månne han orkar ladda om och ta guldet också på halva distansen. Ledsamt – när vi talar om idrott – att Sunnanå förlorade så stort borta mot Sirius i dag. Men det är bara att komma igen för tjejerna. Det är inte något väldigt avstånd upp till den nivå där kontraktet kan säkras och nu i veckan kommer det förstärkningar till truppen. Inte mindre än fyra namnkunniga spelare har lämnat laget nu inför och under höstsäsongen och när nyförvärven inte är på plats så är truppen tunnare än den varit.

På nyheterna såg jag en snutt om att det finns många yrkesarbetare inskrivna som arbetslösa trots att det råder brist på just dessa. Arbetsförmedlingens representant förklarade det med att det är så många andra faktorer än de rena kunskaperna som avgör om en arbetsgivare ska anställa en person eller inte. En representant för Svenskt Näringsliv däremot var ytterligt kritisk till det sätt på vilket Arbetsförmedlingen arbetar, eftersom förmedlingen inte klarar av matchningen.

Jag vet alldeles för lite om hur det fungerar, men jag kan nog ändå våga mig på att framföra åsikten att det nog ligger en del i Svenskt Näringslivs kritik. Arbetsförmedlingen är en jättestor organisation och den har fått så många andra uppgifter än att försöka matcha arbetssökande mot lediga arbeten. Det är ju en ganska stor hantering, gissar jag, med att i stället se till så att arbetssökande kommer ut på praktikplatser samt hantering av bidrag i olika former. Själva arbetsförmedlingen är nog en arbetsuppgift som har tonats ned.

Sedan ska vi också komma ihåg att stora organisationer har en tendens att bli ineffektiva. Det skulle vara intressant att se hur många arbetsdagar – varje dag – som spenderas i interna möten utan att dessa till synes för något som helst resultat. Men en sådan kartläggning är väl helt omöjlig att göra. Men jag har egna erfarenheter av ineffektiva möten och i grunden tror jag nog att de allra flesta kan hålla med mig om att mötesformer i företag och organisationer kan effektiviseras väldigt mycket.

I skuggan av OS och när semesterfrid tycks fortsätta råda i svensk förvaltning så känns det som att det kan vara lämpligt att avrunda här.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.