Oacceptabelt i Turkiet

Visst har ni hört att författningsdomstolen i Turkiet har beslutat att ändra definitionen av sexuella övergrepp mot barn. Till nu har alla sexuella handlingar mot barn under 15 år varit kriminella. Men författningsdomstolen säger nu att barn från tolv år anses vara ”sexuellt myndiga”. Det är horribelt och det har föranlett att vår utrikesminister Margot Wallström twittrat om detta beslut.

”Det turkiska beslutet att tillåta sex med barn under 15 år måste tas tillbaka. Barn behöver mer skydd mot våld och sexuella övergrepp, inte mindre”, skrev hon. Det föranledde protester från turkiska utrikesdepartementet som kallade upp den svenska ambassadören för att framföra sina protester. Turkarna anser att Wallström missförstått saken och Sverige vidhåller att det finns alla skäl att vara orolig över domstolens ställningstagande.

Själv tycker jag inte att det är något att snacka om. Det är i mina ögon totalt oacceptabelt att ta ett sådant steg. Men det är helt i linje med den politik som president Erdogan vill föra och det innebär att man går bakåt i utvecklingen. Jag är väl medveten om att det i många länder förekommer att flickor – det handlar bara om flickor – gifts bort när de är barn. Det behövs sannerligen inte ytterligare ett land som anammar en sådan tradition eller kultur eller kalla det vad ni vill. Barn och flickor i synnerhet ska värnas och skyddas. Inte utnyttjas som sexslavar av idioter.

Jag ber inte om ursäkt för det uttrycket. Men beslutet som den turkiska författningsdomstolen har fattat gör mig oerhört arg och jag önskar innerligt att alla med något förstånd inte gynnar en sådan stat som Turkiet håller på att bli genom att åka dit på charterresor. Jag tänker definitivt inte göra det.

Nu kan det ju invändas att jag regelbundet brukar åka till Egypten där det sannerligen inte heller är perfekta förhållanden i alla avseenden. Också där är det inte helt ovanligt med stora åldersskillnader mellan äkta makar – där männen är avsevärt äldre än kvinnorna – men jag har aldrig hört talas om att män gifter sig med underåriga. I Egypten har jag nog mer synpunkter så många andra saker, inte minst politiskt och rättsligt, än på sexuella övergrepp mot minderåriga.

Dagen har varit god. Varje dag får man vara tacksam för det. Träning på Friskvårdskompaniet och så jobb hela förmiddagen. På eftermiddagen träffade jag och pratade jag med ett av Sunnanås nyförvärv Caroline Van Slambourck. Hon kom i fredags från Houston i Texas och har redan gjort sig hemmastadd och skaffat lånekort på biblioteket. Gissningsvis och förhoppningsvis kommer hon att bidra till att Sunnanå spelar så pass bra i höst att laget klarar av att hålla sig kvar i Elitettan. Det är ju fler förstärkningar på gång. Ytterligare en amerikanska ansluter till truppen nu i veckan. Det blir väl till att ta ett snack med henne också för att kunna presentera henne på sskbloggen.

Jo, jag måste berätta en annan sak. Jag håller ju på att samla ihop det jag skriver för att rädda det till en eftervärld som inte vill läsa något av det jag har gjort. Jag gör det för min egen skull. Nu har jag tagit hand om det jag skrivit på den här bloggen under första halvåret 2011.

Det var inte klokt vad jag skrev. Många inlägg varje dag blev det och tillsammans blev det inte mindre än 1 350 843 tecken. Ett tecken är en bokstav eller ett mellanslag eller en punkt eller komma. Under första halvåret i år blev det 580 469 tecken. Nu är mitt skrivande begränsat till ett inlägg om dagen och det finns de som tycker att det är för mycket. Men det är ju inte ens hälften av det jag hävde ur mig för fem år sedan. Jag måste ha varit oerhört skrivsugen då så relativt kort tid efter det att jag fått sluta på Norran.

Å andra sidan fanns det mycket att skriva om då. Vi var ju i Egypten när revolutionen inträffade och det var så mycket som hände under den så kallade arabiska våren. Så det var sannerligen inte brist på ämnen.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.