Att flytta på en hund

– Jag försökte inte stjäla hunden. Jag försökte bara hjälpa till.

Jo, jag fick förklara mig ordentligt för dottern i går när kom upp med bussen. Under tiden som jag satt där i bilen och väntade på henne hände ingenting. Jag väntade i bilen och jag väntade utanför bilen, som jag ställt på parkeringen utanför Röda Korset / Kupan. Vid ett tillfälle kom Lars Hilke på Antikvariat Nordbok förbi med sin labrador. På väg hem som det syntes mig.

När vi bodde på Läkarvägen bodde vi snett emot varandra och det var flera gånger som vi träffades. Någon gång gjorde vi sällskap ner på stan eller hem från stan, så jag tycker att jag känner honom – lite grann.

Nåväl, dottern kom med bussen och vi satte oss i bilen. Då ser jag Lars komma gående tillbaka fullastad med böcker. Men utan hund. Ibland reagerar jag någorlunda snabbt och jag tittade åt det håll som Lars hade kommit från. Där satt hans labrador fastbunden utanför Kupan. I regnet. Så jag gick ur bilen. lossgjorde hunden och traskade iväg med honom ner mot Nordbok. Dottern blev halvt förtvivlad eftersom man tydligen inte bara tar en hund så där hur som helst och går iväg med den.

Lars Hilke var på väg ut ur affären och han blev onekligen en smula paff när han såg att jag kom med hans hund. Min goda gärning – det var i alla fall i all välmening som jag gjorde det – att låta hans hund komma in från regnet och till affären visade sig vara förgäves. Lars son skulle hålla reda på hunden och de var på väg åt andra hållet. Så Lars fick ta hand om sin hund och jag hoppades och hoppas på att hans son inte tittat ut och saknat hunden. Som jag tillfälligtvis hade snott.

Det var en liten händelse i går och jag tror att jag i framtiden avstår från att göra dylika ingripanden. Någon liten läxa blev det och jag hoppas att Lars Hilke inte tog alltför illa upp.

Dagen har varit god med dottern närvarande. En slapp morgon med mycket prat följdes av både en tur ner till centrum för lite ärenden och upp till Solbacken för en stillsam shopping av det som behövdes till aftonen. Goda vännerna Janne och Ann-Sofie kom över för en matbit och gott umgänge. En trevlig kväll på alla sätt.

Och nu har jag egentligen inte lust att skriva något mer för i dag. Saker och ting har hänt, men om jag har några synpunkter på det så får jag väl återkomma lite senare. I morgon. Kanske. I morgon blir det nämligen en ganska intensiv dag, som det ser ut nu.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.