I matens tecken

Bara en gång tidigare under alla år har jag varit nere och kikat på Matfesten. Nu när dottern är här så blev det ett par timmar där runt lunchtid. Jag blev faktiskt lite förvånad över att det var så väldigt mycket folk där. Ordentligt med köer framför nästan varje matställe och folk satt överallt och käkade. Många olika dofter spred sig över området. Det var rent kul.

Vi skulle naturligtvis också äta. Dottern gillar olika slags mat. Hon hade aldrig testat sovas tidigare och riktade in sig på det, medan jag aldrig tidigare – vad jag vet – ätit mat från Etiopien. Så det satsade jag på. Det var helt ok, tycker jag.

Mot kvällningen drog vi ner dit igen för att kolla in kockduellen mellan Monica Lindgren och Anders Hettinger. Monica satsade på en huvudrätt och en efterrätt medan Anders gick in för en förrätt och en huvudrätt. De arbetade intensivt och skojade friskt under tävlingen gång och båda lyckades nog väldigt väl. Uppläggningen på faten bars runt så att vi kunde se hur deras rätter såg ut. Tyvärr fick vi inte smaka. Men det var säkerligen väldigt gott.

Jag läser ju Monicas blogg och att döma av den så gillar hon att laga mat och det ser alltid väldigt fint ut när hon tar bilder av vad hon åstadkommer. Så jag tar för givet att hon med sin hjälpkock lyckades perfekt. Anders skar lövtunna skivor av en röding – jo, jag såg hur tunt han skar – som sedan marinerades på ett spännande sätt. Det såg också väldigt spännande ut. Vem som vann? Ja, alla som samlats i det stora tältet skulle få rösta och det var nog fler än dottern och jag som räckte upp handen för att rösta på båda två. I slutändan blev det lottdragning och den vann Monica Lindgren. Efter matchen fick jag några ord med  Michael Brinkmann, den tyske kocken, som assisterade Anders. Det var länge sedan jag träffade och snackade med honom och glad blev jag över att han tycktes må bra.

Dottern och jag strosade ett tag nere vid älven och kikade på CC och Bryggeriet lite närmare. Det blir ett fint område där nere vid älven när allt är klart och skellefteborna kan vara glada över att det härliga området nu börjar komma till sin rätt. Än är det en hel del arbete som återstår, men man ser tydligt potentialen och hur fint det kommer att bli när allt är klart. Fint är det ju redan nu.

I går stod det klart att regeringen i Colombia och Farcgerillan har slutit fred efter 50 års krig. Jag tyckte att de sa att 220 000 människor – minst – har dött i det krig som tycktes vara för evigt. Det är fantastiskt att en fred mejslats fram och jag vill gärna tro på att det bland annat är en följd av att folket har blivit så oerhört trötta på kriget och motsättningarna att regeringen och gerillan funnit det för bäst att komma fram till ett fredsavtal. Kriget har ju inte lett till någonting annat än till elände.

I perspektivet att kriget i Colombia hållit på så länge kan man stillsamt fundera på hur länge kriget i Syrien kommer att pågå. Det är ju inne på sitt sjätte år och det har inte heller på något sätt lett fram till något annat än död, förstörelse och elände. I Syrien är många parter nu inblandade i striderna vilket i och för sig ökar risken för ännu fler konflikter och det är ju ett förhållande som inte alls rådde i Colombia. Ändå har jag svårt att tänka mig att kriget i Syrien ska hålla på så länge. Så mycket är redan så förstört att det väl snart inte finns något att kriga om längre. Mer än om makten över – ingenting.

Jag ser också och har hört att USA:s vicepresident Joe Biden tillbringat dagen i Stockholm för möten med delar av regeringen och statsminister Stefan Löfven. Det är ju bra att kontakterna upprätthålls och att de tycks vara goda. Det är väl något att glädjas åt. Goda kontakter ska man väl ha med så många som möjligt, men inte till vilket pris som helst.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.