Detta har hänt

Det har gått några dagar sedan jag hade mitt senaste inlägg. Det har sina randiga och rutiga skäl. I fredags morse åkte vi söderut. Dotter Moa var med i bilen ner till Sundsvall och sedan fortsatte hustrun och jag till Arlanda. Om bilresan finns det väl inte något speciellt att säga. Det rullade på och när jag kom till hotellet hade jag inte någon lust att skriva om något eftersom det inte fanns något att skriva om.

På lördagen var det tidig väckning. Minst sagt. Kvart över tre på natten ringde larmen och det var bara att pallra sig upp. Planet som hustrun skulle ta gick ju redan vid halv sju och eftersom man ska vara på plats två timmar innan avgång, så blev det tidigt. Jag kunde förstås inte låta bli att bli fascinerad över att det är så väldigt många människor som är på plats så tidigt. Vart ska alla? Och varför så tidigt? Men alla verkade glada över att få komma iväg, även om jag också både såg och hörde de som var nervösa inför flygresan.

När hustrun hade checkat in for jag tillbaka till hotellet för att försöka sova lite till. Det gick ju inte. Så jag satte mig i bilen och började fara iväg till Lindesberg där återsamlingen 50 år efter studenten skulle äga rum. På vägen passade jag på att hälsa på Cees och Gull som jag inte har träffat på åtta år – om jag räknat rätt. Det var kul och givande att sitta hos dem och prata ikapp lite.

Så blev det dags för Lindesberg. Först träffade jag Siv och Else-Marie som dragit det verkligt tunga lasset när det gäller planering och förberedelser inför festen.

DSC02628.JPG

Här är Siv…

DSC02621.JPG

…och här är Else-Marie.

När vi fått allt i ordning  blev det så småningom samling vid skolan. Christina Silke-Qvarnström från skolan guidade oss runt i de lokaler där vi gått. Vår årskurs var ju den första årskullen som tog studenten i de nya lokalerna. Det känns bra för min del att åtminstone vara en liten del av den historien. För till historien har man ju inte gått i några andra sammanhang.

DSC02644.JPG

Här står en del av mina kamrater från klassen och lyssnar på vår guide som står längst till höger.

DSC02639.JPG

Vi var också inne i aulan där vi hade våra prov. Det var väl sig likt, men vi fick veta att scenen byggts ut och att det skapats loger bakom scenen, för att aulan ska kunna ta emot fler arrangemang.

DSC02650.JPG

Visningen av skolan avslutades med att vi skulle få kopior av våra studentuppsatser. Vi var nog alla väldigt spända på att få dem. Men det visade sig att det var bara uppsatserna som våra kamrater på reallinjen som hade hittats. Så vi i latinlinjen blev utan. Kanske var det lika bra det. Fast det skulle ha varit kul att få läsa vad man skrev då Senare på kvällen googlade Lalli fram vilka ämnen vi hade att välja på när det skulle skrivas uppsats. Tänk – jag har inte en susning om vad jag valde. Det var kvalificerade ämnen som skulle behandlas, men också uppgifter som vi kunde välja som var lite friare. Men när jag satt där och hörde alternativen som stod till buds – ja, då funderade jag på om jag hade lämnat in blankt och ändå av något skäl blivit godkänt.

Kanske får jag försöka få fram uppsatsen på egen hand. Det är ju en offentlig handling, fick jag veta.

DSC02670.JPG

Efter en någon timme blev det dags för middag. Men en gruppbild är och var obligatorisk. Och här är den. För säkerhets skull står jag bakom kameran. Dock finns det en bild där även jag är med, men den ska vi försöka förmedla till lokaltidningen som numera är en regionaltidning, NA.

Kvällen var trevlig och den gick mot natt. För mig kändes det lite halvsegt framåt ett eftersom jag hade gått upp så rackans tidigt.

Så kom denna dag som snart är slut. Bil upp till dottern och på vägen hälsade jag på Mats och Simone i Enånger som jag inte har sett på två år. Det var kul.

Och nu på kvällen kändes det som att det var läge att skriva dessa rader. Få se om det blir några i morgon. Men nu är ni i alla fall uppdaterade på lite grann av det som hänt under min relativa tystnad.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.