Snack och bilder

Dotter Moa sparkade upp mig kvart i sex i morse. Jag hade lovat att skjutsa henne till jobbet där hon ska öppna affären strax efter sex. Man ska hålla vad man lovar, men det gavs inte mycket tid till att vakna. Nu så här på kvällningen tycker hon att jag såg rolig ut med håret på ända när jag skjutsade henne. Dags att säga det nu. Undrar vad karl´n på macken tänkte när jag kom in och skulle betala. Jag passade nämligen på att tanka upp bilen när den ändå var ute och rullade.

Jag har jobbat i dag. Och slappat. Sedan har dottern och jag pratat ganska mycket. Det är roligt. Vi har tittat på mycket bilder och pratat om sådant som har varit och om sådant som är. Dotter Moa är väldigt intresserad av vilka som är på bilderna och hon har gjort ett väldigt omfattande släktträd, som hon ständigt fyller på med nya uppgifter.

Hon har också jagat rätt på bilder på mig. Som till exempel den här:

PICT0077.JPG

Tro det eller inte men det är en selfie från den tid när skärpan inte ställde in sig själv som dagens telefonkameror gör. Det var bara att hålla ut båda armarna, vända kameran mot sig själv och trycka av. Först när filmen var framkallad och man gjort bilderna färdiga i mörkrummet såg man vad det egentligen blev. Det blev så här.

Jag vill gärna inbilla mig att jag var en av de första som gjorde en selfie och att det är jag som är upphovet till det som nu är en sådan trend. Och det kan jag ju fortsätta inbilla mig eftersom skärpan inte är bättre nu än den var då…

Jag hittade också en annan bild från tiden när jag arbetade på Norrtelje Tidning – Roslagens Tidning, NT-RT, som tidningen hette då.

PICT0071.JPG

Längst ner till höger skymtar askfatet. En obruten förpackning med film står snett fram och skrivmaskinen uti kanten. 1972-75 satt jag så där. Ofta med min hund Dakke under skrivbordet. Då fanns det inte några bestämmelser om att man inte fick ha hund med på jobbet eller att man inte fick röka på rummet. Det gick bra det också.

Jag har dåligt följt med vad som har hänt uti världen. Så jag nöjer mig med detta. Om inte annat kan väl bilderna vara kul att spana in.

I morgon väntar hemfärd till Skellefteå, men innan jag far iväg så har jag bokat ett möte här i Sundsvall som jag hoppas ger något. Så det blir lite bråttom hem på eftermiddagen för att hinna med att träffa folk från Sunnanå på kvällen.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.