Vinstbegränsning

Det blev en ganska lång dag i dag. Upp vid halv sex för att skjutsa dottern till jobbet. Sedan bar det iväg tillbaka till hennes bostad för att börja packa ihop inför hemfärden. Under förmiddagen fick jag strul med datorn som låste sig totalt vilket fick mig att uppgivet konstatera att jag inte kunde fixa det. Så jag åkte lite i förtid ner till centrum och uppsökte Grafit i Sundsvall. Jag vet inte hur de bar sig åt för att ordna till det, men som vanligt när datakunniga personer ska hjälpa mig så behövdes det bara ett par knapptryck, så var det fixat. Det är alldeles uppenbart att jag inte är ett datatekniskt snille. Snudd på att Grafitpersonalen tog fram skämsmössan för att sätta på mig innan jag gick ut.

Jag fick tid att strosa runt i Sundsvall en stund. Det är en fin stad och under mina tio år i den staden trivdes jag mycket gott där. Stenstan är vacker med fina byggnader, men det var under förmiddagen lite folk ute. Faktiskt mindre än jag hade förväntat mig. I och för sig var det många fler när jag kom ut från det möte som jag hade bokat in strax före lunch. Jag hade ett trevligt möte med en känning från tiden i Sundsvall och jag hoppas innerligt att det ger någon utdelning framöver i form av något jobb.

Sedan bar det iväg hemåt och knappt hade jag kommit hem förrän det var dags att åka till Sörvalla för att träffa Sunnanåfolk. Som vanligt mycket trevligt och kreativt under de fyra timmar som vårt möte varade.

Vad som hänt i dag har jag inte särskilt mycket kunskap om. Bara det jag har hört på radion på vägen upp. Det tidigare kommunalrådet i Malmö Ilmar Reepalu håller ju på att utreda frågan om vinster i välfärdsföretag och hur de ska begränsas. Enligt vad SVT har fått fram så kommer hans förslag, som presenteras 1 november, att landa i att vinsten maximeras till åtta procent av investerat kapital. Jonas Sjöstedt, ledaren för Vänsterpartiet, tycker att det är ett alldeles för generöst förslag, medan Svenskt Näringsliv tycker att det är på tok för lite och att det är ett omotiverat ingrepp i den privata äganderätten. Personligen tycker jag nog att staten ska akta sig för att lagstiftningsmässigt ge sig in och begränsa vinstnivåerna i företag. Nu gäller det så kallade välfärdsföretag, men vilken grupp av företag kan komma att få statliga bestämda vinstrestriktioner nästa gång. Nej, det bästa för regeringen är att låta bli att lägga fram ett förslag i den här riktningen. Lägg utredningen i papperskorgen.

Sedan har vi den för tidningsbranschen viktiga nyheten att Skatteverket muntligt har gått med på att mediekoncernen Stampen får fortsätta med sitt rekonstruktionsarbete. Detta därför att Skatteverket accepterat ackordsförslaget som lagts fram. Stampen har 500 miljoner kronor i skuld till staten och när Skatteverket nu muntligt och preliminärt har accepterat ackordsuppgörelsen innebär det att staten tappar 75 procent av den summan. Genom Skatteverkets acceptans kommer säkerligen även andra fordringsägare att gå med på uppgörelsen, vilket talar för att koncernen med 14 tidningstitlar kan fortsätta sin verksamhet.

Det är ju positivt. Tidningarna behövs och de behöver komma ut för att allmänheten ska få den information som är nödvändig för att vara informerad om vad som sker i samhället och vilka beslut som tas. Men samtidigt är det sorgligt att det blir skattebetalarna och andra enskilda företag som får ta smällen av de huvudlösa beslut som ledningen tagit. En ledning som under åren har sett till att ordentligt belöna och berika sig själva.

Nåväl. Nu är klockan mycket och det är väl snart natt. Om den inte redan har börjat. I morgon blir en intensiv dag eftersom jag har skrivit upp mycket på min lista över vad som ska göras.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.