Ny värnplikt kommer

Träning och jobb – så såg min förmiddag ut. Jag hann också iväg till Ryds bilglas för att kolla om det går att göra något åt ett stenskott som jag fick på E4 på vägen upp mot Skellefteå i går. Jodå, det trodde man att det skulle gå att göra. Ett hål ska borras i glaset och så ska det fixas till på något sätt. Blir spännande att kolla. Knappt en halvtimme ska det ta och till dess fick jag sätta på ett stenskottsplåster på rutan. Jo, det heter faktiskt plåster. Kul tycker jag.

Det har också blivit en del möten med Sunnanåfolk. Både på eftermiddagen och på kvällen. En bilaga ska produceras och jag ska bidra med några grejer till den. Ska bli kul och jag tänker gripa tag i det så snart som möjligt. Ju fortare det blir gjort desto fortare blir man klar med det.

Svenska Dagbladet har snappat upp att utredningen om den framtida personalförsörjningen inom försvaret kommer att lägga fram ett förslag som innebär att värnplikten kommer tillbaka. Nu blir det inte som det var förr. Värnplikten kommer att beröra ungefär 10 000 ungdomar per år och den kommer att omfatta både tjejer och killar. Det tycker jag är helt naturligt. Förutom att vi med en värnplikt får en bättre beredskap om och när något händer som kräver insatser av försvaret – det kan mycket väl vara vid civila kriser – så tror jag att det blir bra för de ungdomar som tas ut. En följd som värnplikten kommer att föra med sig blir säkerligen att fler söker sig en framtid i försvaret.

Jag kan ju berätta att jag själv var en smula lockad av alternativet. Fast det berodde nog inte så mycket på att jag längtade till att bossa över värnpliktiga eller lära ungdomar att skjuta prick på människor i form av pappfigurer, utan mer på att jag inte kom in på några skolor efter mina 15 månader på T2 i Skövde. Alltså sökte jag till reservofficersutbildningen som då låg i Linköping. Men dagen före muck – jag hade inte tagit med några civila kläder utan i stället blivit utrustad med nya militära kläder eftersom jag skulle infinna mig direkt i Linköping – kom regementschefen till mig och meddelade att jag inte kommit in på reservofficersutbildningen heller. Jag hade för dåliga betyg också för den skolan.

Nu så här i efterhand ser jag det nästan som en merit. Och mitt liv blev ett annat och det blev bra i alla fall. Jag klarade mig från vidare militära äventyr även om jag har gjort många år inom det civila försvaret och då mer specifikt det psykologiska försvaret. Det senare hoppas jag innerligt att det återupprättas för det behövs verkligen i dagens samhälle och vid en krissituation. I jämförelse med alla kommunikationsvägar som finns i dag var dåtidens arbete med de enda kända kanalerna – radio, tidningar och TV – väldigt enkelt. Helt andra krav ställs i dag.

Dock – ett återinförande av värnplikten är bra. I många långa år har jag ju tjatat om behovet av framför allt en civil form av värnplikt, men en utläggning om det vill jag bespara läsarna.

Dagens Nyheter har presenterat nyheten att nu även en andra riksrevisor – Ulf Bengtsson – avgår. Han har tidigare varit starkt ifrågasatt efter DN:s granskning av Riksrevisionen och att han nu tar steget och avgår beror på att tidningen konfronterade honom med. Det var uppgifter som visade tydligt att Bengtsson inte varit sanningsenlig i tidigare uttalanden.

Tidigare har en annan riksrevisor avgått och nu återstår bara en av de tre som starkt kritiserats. Riksrevisionen är i kris och det kommer att ta ganska lång tid innan dess ställning som oberoende granskare av statlig verksamhet återupprättats. Jag kan också säga att jag är glad för Dagens Nyheters genuina granskning av Riksrevisionen. Det är sådan journalistik som behövs och den journalistiken behövs sannerligen även på de lokala och regionala planen. Men den svaga bemanningen på nyhetsredaktionerna mäktar inte med sådana jobb och det ger makten i princip fritt fram att hitta på vad som helst och göra vad som helst. Det är skrämmande utifrån ett demokratiskt perspektiv, tycker jag.

Och där stannar jag för i dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.