Mystiskt längs E4

I dag fick jag tillfälle till att åka upp till Luleå. Bland annat för att hälsa på lilla Omar som nu börjat en ny fas i sitt unga liv. För nu har han kommit på hur han ska göra för att ta sig framåt själv. Världen som han känner den kan han nu själv börja utforska och då måste man ju resa sig upp. Det är snart på gång.

DSC02764.JPG

En fot på golvet, men ännu inte två. Det kommer snart. Om man ställer honom upp så håller han sig ledigt kvar.

DSC02827.JPG

I all synnerhet om det finns kaka och grädde på bordet. Jodå, han förstår så väl att det som finns på bordet är ätbart. Faktiskt fick vi sätta undan gräddskålen så han inte skulle få den som en hjälm på huvudet.

DSC02782.JPG

Jag vet inte hur länge det dröjer innan han kan börja gå. Men med lite hjälp så sätts det ena benet framför det andra och där framme – oavsett om det är ett par decimeter bort eller rent av några meter – finns det ju något att upptäcka.

Det var mysiga timmar inte bara med Omar utan med hela hans familj och jag bockar och bugar för att jag fick komma och för den härliga trakteringen.

På vägen hem ringde jag till polisen. För i Piteåtrakten såg jag plötsligt på en parkeringsplats längs E4 en barnvagnskorg – inte själva barnvagnschassit alltså – som stod i sin ensamhet på marken. Det såg skumt ut. Tänk om någon hade övergivit sitt barn? Så jag ringde och tipsade polisen att de kunde kika på vad det var. Det hör ju inte till vanligheterna att sådana saker lämnas på en parkeringsficka.

Precis när jag kommit innanför dörren här hemma ringde polisen i Piteå och ville veta exakt var jag sett den. Jag förklarade igen och polisen sa att det var flera som ringt, så det var fler som reagerat. Att jag inte stannade berodde ju på hastigheten, vajerräckena och trafiken. Det är inte så lätt att vända om precis. Vi får väl hoppas att det inte var något barn i korgen. Men det hade jag nog hört något om vid det här laget.

I riksdagen har det pratats om Nordstream 2. Ryssland vill ju lägga ned ytterligare en pipeline på Östersjöns botten som ska förse framför allt Tyskland med gas. Någon formell begäran har ännu inte lämnats in, men hela oppositionen är emot projektet av många olika skäl. EU:s energipolitik, säkerhetspolitik och ett framtida ökat beroende av Ryssland som ju styrs av en oberäknelig Vladimir Putin är dessa skäl. Troligen vill Ryssland och dess statsägda Gazprom använda hamnen i Slite på Gotland igen och därtill hamnen i Karlshamn.

Sverige kan av allt att döma inte stoppa gasledningen. Det gjorde utrikesminister Margot Wallström klart i riksdagen. Men jag tycker att det vore en lämplig markering att i alla fall se till så att den nya ledningen dras utanför Sveriges ekonomiska territorialgräns samt att hamnarna i Slite och Karlshamn inte får användas. Det senare av säkerhetsskäl. Slite har förvisso använts under hela tiden som den första gasledningen drogs, men att släppa in Ryssland i ett känsligt kustområde i Blekinge är bara för mycket. Tycker jag.

Brå, Brottsförebyggandet rådet, har presenterat en rapport som visar att det är många tjänstemän på olika myndigheter som utsätts för påtryckningar och hot. I vissa fall har hoten varit så grova att tjänstemännen har fått vidta olika åtgärder för i möjligaste mån gömma sig. Så ska det naturligtvis inte vara. Men vad som ska göras åt det är svårare att komma åt. Samhället har blivit hårdare och kanske är detta ett uttryck för det. Varje hot och varje försök att påverka tjänstemännen bör dock påtalas, så att de som gör sådana saker inser att deras agerande är lönlöst. Eller till och med brottsligt.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.