En synnerligen god promenad

I dag blev jag smått euforisk. Under ganska lång tid nu har jag haft svårt att gå eftersom det gjort – och gör – så förbaskat ont i kroppen. Att köra styrketräning på Friskvårdskompaniet och att sitta på de där cyklarna och trampa gör ingenting. Men att gå… Nåväl, i dag kunde jag inte hålla mig i det fina vädret, så jag drog ner till Lejonströmsbron och parkerade bilen där. Syftet och ambitionen var att gå upp till Mobackendammen och tillbaka.

DSC02833.JPG

Jag kom inte längre än till den första bron förrän jag insåg att den nog behöver ses över. Det var ju länge sedan jag var ute och gick den här vägen och bron har blivit sämre. Nåväl, det var inte det jag skulle berätta. Jag knatade på och var på väg att ge upp flera gånger, men ju närmare jag kom Mobacken desto mer beslutsam var jag att fullfölja min ambition att ta mig runt. Uppe vid Mobacken är det ju lika långt tillbaka som det är att vända och gå tillbaka.

När jag nästan var tillbaka – kanske en kilometer kvar – kändes det plötsligt mycket bättre. Och efter det att jag stått still för att plåta en stund så kändes det ingenting när jag började gå igen. Det kändes banne mig som om jag helt överraskande var 30 år yngre. Långa härliga steg och bra tempo. Fantastiskt.

Det lutar definitivt åt att göra om svängen i morgon. Då ska jag nog inte behöva koncentrera mig på att sätta det ena benet framför det andra utan kan kika runt lite. I ögonvråna i dag konstaterade jag att sly tagits bort på den södra sidan av älven så att vattnet ses bättre från gångvägen. Och då ska jag inte behöva ta en bild till på den ramp som byggts på södra sidan varifrån man kan sjösätta och ta upp båtar. Undrar hur mycket den används?

DSC02839.JPG

I USA har Hillary Clinton, den demokratiska presidentkandidaten, blivit mycket omtalad sedan det konstaterats att hon fått lunginflammation. Det kommer att bli upphov till en mycket intensiv diskussion om hon är frisk nog att axla presidentskapet. Hon är ju faktiskt den näst äldste som ställer upp till val. Hennes motståndare på den republikanska sidan Donald Trump är den äldste.

Clinton har offentliggjort sin medicinska status, vilket Trump inte har gjort. Jo, en läkare har intygat att han är den friskaste presidentkandidaten någonsin. Det säger ju faktiskt ingenting. Om han gjort någon undersökning, vilket han säkert har gjort, så har han i alla fall inte offentliggjort resultatet. Å andra sidan visar ju en läkarundersökning bara tillståndet just när undersökningen görs. Man kan ju ”drop dead” när man går ut från läkarundersökningen. Några garantier finns ju aldrig.

Jag ser också att regeringen i sitt budgetförslag, som presenteras nästa vecka, ska ge polisen två miljarder kronor mer under ett antal år framåt. Två miljarder totalt alltså. Kanske behövs de pengarna. Men jag tror snarare att det är som vanligt – regeringen plussar på anslaget för att visa att man lyssnat på kritiken mot polisen och kritiken inom polisen. Så nu visar regeringen handlingskraft och det blir som vanligt det också. Inga krav på uppföljningar för att se hur pengarna används. Men som skattebetalare kan jag vara säker på att pengarna i alla fall går åt. Det gör de alltid och många gånger utan att resultatet ens kommit i närheten av det som man hoppats på.

Jag stannar här för i dag. Måhända tar jag mig till Campus i morgon för att lyssna lite på fullmäktige som sammanträder där. Och kanske blir det en promenad till innan jag kanske sätter mig framför tv:n för att lyssna på regeringsdeklarationen vid Riksdagens öppnande. Vi får se vad som händer. Det kan hända så mycket.

Jo, jag tog bild på ett moln i dag. Såg kul ut. Som om någon dragit ut det med en kam. Vet inte om det framgår av bilden men i verkligheten var det lite roligt.

DSC02847.JPG

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.