Intressant fullmäktige

Det var en rolig dag i dag. För första gången på väldigt länge åkte jag ner till Campus för att lyssna på fullmäktigedebatten ett tag. Det blev mer intressant än jag hade förväntat mig. Det visade sig nämligen att fullmäktigeledamöterna – en del i alla fall och då en del av de mer namnkunniga ledamöterna – fick pröva på att ha ett funktionshinder under den första timmen. Så då fick vi se både kommunalråd och oppositionsledare treva sig fram till talarstolen då ögonen var täckta och de var utrustade med vit käpp. Andra hade grejer för öronen så de inte hörde vad som sades medan ytterligare andra satt i rullstol. Några hade spjälade ben och armar.

Vänsterpartiets gruppledare Agneta Hansson gjorde ett inlägg med teckenspråk vilket väckte stor uppmärksamhet. Detta i en frågestund med fullmäktiges ordförande Tomas Marklund, som snällt läste upp Agnetas inlägg innan han svarade. Det var ett bra initiativ från den eller dem som nu kommit på det och det var bra att så många hade ställt upp för att få en stunds erfarenhet av ett funktionshinder. Förhoppningsvis kommer det att innebära att några av de hinder ,som finns lite överallt i samhället för de funktionshindrade, kommer att undanröjas.

Apropå funktionshindrade så har jag under den senaste tiden kollat en hel del på Paralympics. Vilka fantastiska idrottsmän och -kvinnor det är och vilka prestationer som de gör. Det är verkligen imponerande.

Det som möjligen kan förvirra en del, åtminstone blir jag en smula konfunderad från tid till annan, är den för den oinsatte komplicerade klassindelningen som görs. De tävlande klassas efter sitt eller sina handikapp, men även om de tävlar i samma klass kan skillnaderna var väldigt stora. Vilket till synes gör tävlingarna orättvisa eftersom i alla fall jag inte tycker att de tävlar på samma villkor. Men klassindelningen är väl prövad och ingen tycks ha några invändningar mot den. Så då är det väl som det ska vara. Imponerande, som sagt, är prestationerna.

Efter att ha lyssnat på fullmäktige ett par timmar tog jag mig för att parkera bilen nere vid Lejonströmsbron igen. Stimulerad av gårdagens känslor och det för mig smärtfria slutet av promenaden hade jag bestämt mig för att gå samma runda i dag. Fast åt andra hållet. I dag gick det inte så bra, men jag tog mig i alla fall runt och jag var glad för det.

Sedan var det bara att åka hem för att kolla in Riksdagens högtidliga öppnande och lyssna på statsminister Stefan Löfven som läste upp regeringsförklaringen. Det blev många intervjuer efter det samt analyser från de vanliga tyckarna. Som alltid intressant att lyssna på. Regeringsdeklarationer är ju alltid lite högtravande på ett sätt och praxis är väl att de ska täcka in alla politiska områden. Eller i alla fall så många som möjligt. Nu tyckte jag inte att statsministern var så där väldigt precis om vad som ska göras. Det han sa kan väl sammanfattas med att han tycker att väldigt mycket är bra och det som inte är det ska göras så väldigt mycket bättre. Vi får väl se hur det blir med det.

Den parlamentariska situationen är ju som den är och Stefan Löfven leder en minoritetsregering. Budgeten, som presenteras om en vecka, kommer att gå igenom men under riksdagsåret som väntar kommer regeringen säkert att åka på ett och annat bakslag. Men det är något som man tydligen räknar med och det finns väl förmodligen någon tanke bakom det också. Kanske rent av en långsiktig strategi. Halva mandatperioden har ju gått och nästa val ligger bara två år bort. Så det kan säkert vara tid för partierna att börja dra upp åtminstone lite grova linjer för framtiden.

Som sagt. Dagen har varit god och intressant. Få se vad som händer i morgon.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.