RK får ny chef

En fin dag går mot sitt slut. Nu har hustrun landat i Stockholm efter sin semester i Egypten och det känns bra att hon är hemma igen. Fast hemma på riktigt är hon inte förrän i morgon. Dagen har varit god mot mig. Inte mycket har blivit gjort förstås. Det ovanstående förklarar varför jag ägnat en del av min tid åt att städa ordentligt. Det blev en extra finess på detaljer – om jag får säga det själv.

Jag var också iväg och handlade en sväng på Solbacken. Nu är det tid för våra grönsaker som vitkål, kålrot, morötter och mycket annat. Så då blev det faktiskt av för mig att göra kålpudding, vilket var länge sedan. Jag hade glömt bort ingredienserna och hade inte allt hemma. Men det finns något som heter improvisation och det var vad jag ägnade mig åt. Ätbart blev det i alla fall och det får väl duga. Nästa gång – det blir fler när våra härliga rotfrukter är så billiga och så fina nu – ska jag göra kålpuddingen efter konstens alla regler och frysa in.

I Sveriges avlånga land har det hänt att generaldirektören för Migrationsverket, Anders Danielsson, lämnar sin post. Han slutar omedelbart och han gör det för att han har fått ett nytt jobb. Det börjar han med i december. Danielsson har varit chef för Migrationsverket sedan 2012.

Det är ju kul för honom att han fått nytt jobb. Men jag störs en smula ändå av det. För i december, som sagt, tillträder han tjänsten som generalsekreterare för svenska Röda korset. Det är väl gott och väl. Organisationen får säkerligen en kvalificerad ledare. Det som stör mig är att Danielsson knappat går till Röda korset för att få mindre i lön än han har nu. Kanske marginellt men i det stora hela inbillar jag mig att han behåller sin relativt goda lön.

Jag ska kanske säga på en gång att det är inte på Danielsson som jag hakar upp mig. Utan på att alla hjälporganisationer – snart sagt alla i fall – ser till att ha generalsekreterare och ordföranden som har en dokumenterad förmåga att ta betalt för sina tjänster. Det stör mig faktiskt. Självklart ska de ha lön, men hur hög ska den vara? Jag tror nog att det finns kvalificerade människor som skulle arbeta och leda organisationer, vars uppdrag är att hjälpa andra och vars inkomster kommer från insamlade pengar, för en mindre penning.

Företrädare för just Röda korset har jag tidigare haft personliga möten med och det sparades då inte på den krav som det ansågs att hotellen skulle hålla för att det skulle passa de höga företrädarna. Förmodligen är det just denna erfarenhet som bidragit till att jag har ett litet horn i sidan till just Röda korset och det innebär förstås i förlängningen att jag inte ger pengar dit. Det finns så många andra organisationer som får mina slantar i stället.

Och med detta sätter jag punkt för kvällen.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.