Naturskiftningar

Dagen har varit fantastiskt fin. Och jag har inte utnyttjat den till i stort sett någonting vettigt. Jag har, som alla andra, noterat att dagsljuset kommer allt senare och försvinner allt tidigare. Förändringen är lika märkbar som under våren när varje dag blir ljusare. Nu är det ju skumt redan vid sjutiden på kvällen och en timme senare är det mörkt. Och på torsdag är höstdagjämningen här och då är det ”bara” tre tunga månader kvar till dess att ljuset ska börja återkomma. Under den gångna veckan fick jag tid av gummiverkstaden att byta till dubbdäcken. Det är ju snart oktober och då brukar jag skifta till vinterdäck, även om det för varje år tycks dröja allt längre innan snön kommer. Men halt kan det ju bli tidigare.

Under vårarna väntar vi alla på att lövträden och björkarna inte minst ska börja slå ut. Grönskan är så skir och jag förundras hur snabbt det blir grönt. Då njuter jag varje sekund och jag brukar lova mig själv att verkligen uppskatta grönskan. Jag sviker det löftet varje år eftersom det gröna också blir en vardag som man inte reflekterar så mycket över.

Höstarna bjuder på samma, men motsatt, skådespel i naturen, när den förbereder sig på den kalla och mörka tiden som väntar. Nu finns det inte en björk, i alla fall som jag har sett, som inte har några gula löv. En del björkar har redan tappat en stor del av sina löv, medan andra tycks hålla emot ganska väl. Som om de inte vill erkänna den höst som nalkas utan hålla kvar sommaren en stund till. Det tycks vi få göra i morgon i alla fall, enligt SMHI.

DSC02851.JPG

Men vackra färger har det börjat bli. Jag minns att jag ibland under höstarna upplevde fantastiskt fina dagar när jag hade mitt flygcert. Att då kunna se höstens alla mustiga färger under sig är bilder som inte är svåra att framkalla ur minnet. Också så här, landbunden som jag numera är, är fantastiskt.

Hustrun är ju hemma från Egypten nu. I dag presentade hon mig med en ny pyjamas som förstås är gjord i Egypten. Vad som förvånade mig väldigt mycket att det fanns ett tillbehör till denna pyjamas. Nämligen en mössa! Tydligen ska man ha den på sig under natten för att inte håret ska se ut som ”hej-kom-och-hjälp-mig” på morgonen när man vaknar.

Detta påminner mig om att jag faktiskt en gång i tiden lät mig sy eller om det rent av var så att jag köpte en nattskjorta. Det var ett vanligt nattplagg förr i tiden och jag har som sagt använt en sådan. Den var av flanell. Randig, vill jag minnas. Till den hörde en luva av den typ som man nu kan se på stereotypiska bilder av tomtenissar och tomtar.

DSC02856.JPG

Nåväl, den egyptiska nattmössan kommer jag dock inte att använda. Inte ens på dagtid och för att matcha den skjorta som jag hade på mig i dag. Bara så att ni vet.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.