Frankrike föregångsland

Friskvårdskompaniet på morgonen för en timmes övningar i maskiner av allehanda slag för att hålla muskler och senor igång. Därefter har jag agerat pensionär. Det tycks som om frilansjobben sinat för att inte säga ebbat ut, vilket jag är ledsen för. Men jag får väl hitta på annat skrivande. Idéer saknas förvisso inte och några rader på ideell basis blir det alltid för Sunnanå SK. Jag ska nog kunna hålla min ”andning” vid liv.

Jag blev stående en stund på balkongen i dag. Vaktmästarna i bostadsrättsföreningen skulle uppenbarligen byta lyktstolpe. Det gjorde de enkelt och snabbt fast det såg komplicerat ut för en opraktisk man som kan bli fundersam på hur ett järnspett fungerar (nä, jag bara skojade).

DSC02859.JPG

Medan de arbetade funderade jag en god stund på varför det är så intressant för oss gubbar att se när andra jobbar. Jag har alltid gillat det och särskilt när det brummar från både stora och små traktorer och det hanteras med tunga cementgrejer som den gamla stolpen suttit i och en annan cementklump som den nya skulle passas in i. Djupa hål i marken, mätning med tumstock och vattenpass och allt blir klart. Till synes enkelt. Men så var de ju också tre på jobbet. Jag förstår att alla behövdes.

Vad jag inte riktigt har förstått än är varför lyktstolpen och lampan byttes ut. Jag kan ana att det är ett test för att se hur betydligt energisnålare lampor fungerar. Så vitt jag kan bedöma så här mot kvällningen är att den nya lampan lyser kraftigare än de gamla. Gissningsvis lurar väl bostadsrättsföreningen på att byta alla utelampor så småningom vilket på sikt förstås betalar sig i form av lägre energiräkningar.

En promenad i närbelägna skogen blev det också. Det gick ganska bra och om vädret är till min fördel så blir det tid för en längre promenad i morgon. Det onda får jag väl dras med ser det ut som.

En artikel i Dagens Nyheter fångade mitt intresse i afton. I Frankrike har nämligen beslut tagits att från och med 2020 ska det inte få finnas bestick, muggar, glas och tallrikar av plast. Därmed är Frankrike det land i världen som har gått hårdast fram när det gäller att förbjuda plast. Plastkassarna i livsmedelsaffärerna är borta från och med 1 juli i år och vid årsskiftet försvinner också de mindre förpackningspåsarna vid grönsaks- och fruktdiskarna. Och så – som sagt – inga engångsartiklar i plast från 2020.

Saker som tillverkas av plastliknande biologiska material får fortsätta att användas. De prylarna kan ju komposteras. Likaså kan kassar som görs av potatis- och/eller majsstärkelse användas.

Jag tycker att Frankrike tar ett riktigt och viktigt steg med de här besluten. Plasten är ett elände i de allra flesta avseenden och om man kan få bort den vansinniga överkonsumtionen av den här vardagsplasten så är det jättebra för miljön. Fler länder tycker jag bör följa Frankrike. Här i landet tas ett litet steg mot det när plastkassarna i affärerna ska börja kosta fem spänn. Det kan förmodligen få en del konsumenter att tänka till en smula.

Och därmed sätter jag punkt för det här inlägget.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.