Knäpp snö–o-röjning

Jag måste börja med en lite gammal grej – nämligen beslutet som tagits att kommunen bara ska ploga en körbana på Kanalgatan i Skellefteå i vinter. Motiveringen är att man ska göra det för att pröva hur det fungerar om och när Kanalgatan byggs om och bara får en körbana. Jag tycker att beslutet är oerhört märkligt.

Men innan jag dömer ut det totalt så måste jag få veta mer om hur det är tänkt att fungera. Ska kommunen ploga upp allt snö och göra snöupplag på det andra körfältet? Eller blir det fritt fram att åka som nu och bilarna själva pressar ner snön på körbanan? Hur som helst kommer det att bli mycket konstigt och jag kan mycket väl tänka mig att kritikstormen kommer att anta orkanstyrka. Se bara hur det fungerar i dag. Om alla bilar och bussar ska samsas på en körbana kommer stan att korka ihop totalt. För jag ju inte tänka mig att folk kommer att köra mindre bil i vinter än vad de gör nu och har gjort andra vintrar.

Att ta bort parkeringsplatserna längs Skeppargatan norr om Kanalgatan tycker jag däremot är bra. Det är trångt där och jag är inte ensam som har fått köra upp på trottoaren mitt emot parkeringen vid Lidl för att få trafiken att flyta.

Min dag började med en skön och välgörande massage hos Lena Thall. Jag har funnit att jag mår bra av den för mellan gångerna som jag är där hinner muskler och senor att knyta ihop sig; gissningsvis är de vana vid att göra detta eftersom jag har suttit och fortfarande sitter så förtvivlat mycket i alla tider. Efter detta morgonpass så har det blivit en hel del skrivande av olika slag för Sunnanå.

I dag har regeringen presenterat förslag om hur fler personer som nekats asyl och som gått under jorden ska kunna hittas och utvisas. En siffra som nämndes i något nyhetsprogram i dag är att det finns drygt 13 500 personer som fått utvisningsbeslut, men som därefter har gömt sig och som polisen söker. Det rör sig förstås både om enskilda personer och om familjer som efter prövning upp till högsta instans befunnits inte ha skäl för att få stanna.

Att det är så många som gömmer sig och att det av allt att döma kommer att bli många fler som kommer att gå under jorden efter förra årets stora ström av asylsökanden är olyckligt. De som på detta sätt inte accepterar utvisningsbesluten och/eller inte vågar åka tillbaka gömmer sig i en förhoppning om att de efter fyra år kan göra en ny ansökan om asyl. Det är det hoppet som lever hos dem.

På ett eller annat sätt måste dessa personer och familjer ändå ha ett levebröd och det har de förmodligen genom jobb som betalas svart. Det är i alla högsta grad otrygga, ibland farliga, jobb och vi har då och då hört talas om nästan slavliknande förhållanden där arbetsgivaren utnyttjar gömda personer maximalt. De får jobba länge och hårt och till låg lön. Men det är ändå så pass att de klarar ett trångt boende och mat för dagen.

Men det handlar inte bara om dessa personer lever i ett samhälle utanför samhället, så att säga. Risken är mycket stor att många hamnar i kriminella kretsar både för att utnyttja andra och för att utnyttjas. Ett skuggsamhälle i Sverige är inte någonting som någon kan tycka är bra. Vi har under ganska lång tid nu haft så kallade utanförskapsområden som bara har blivit fler och större under åren som gått. Alla invånare i dessa områden är verkligen inte dåliga människor och det är stigmatiserande att bo någon ökänd förort till våra storstäder.

Det regeringen nu bland annat vill ge klartecken till är att polisen ska få möjlighet att gå in på arbetsplatser för att kontrollera vilka som jobbar där. Om polisen hittar personer som är eftersökta för att de ska utvisas och det visar sig att arbetsgivaren vetat om detta – vilket de naturligtvis vet – så kan arbetsgivaren dömas.

Reaktionen på regeringens förslag är blandad. Moderaterna och Sverigedemokraterna tycker att förslaget är för tamt, medan exempelvis Vänsterpartiet inte alls gillar att polisen ska ut och jaga människor som kanske gömmer sig.

Vad som torde stå klart är att dagens situation inte är hållbar vare sig för de som gömmer sig och tvingas leva – självvalt – under väldigt dåliga omständigheter eller för samhället i stort. Inget samhälle i världen är betjänt av att grupper som lever illegalt i landet och som varken kan bidra till eller utnyttja samhällets tjänster.

Konsten blir väl att försöka hitta ett effektivare sätt än dagens för att försöka hitta de som håller sig undan. Och sedan att försöka få hem dem. Om det nu är så att deras hemländer tar emot dem. Det finns många som blivit kvar här av den orsaken också.

Men nu blir det inte mer skrivande i kväll. Det har blivit många, många ord skrivna i dag redan.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.