Lite om debatten

Efter årsskiftet någon gång, i alla fall under första kvartalet nästa år, kommer vi att få en större balkong. Bostadsrättsföreningen fattade ju beslut för ganska länge sedan nu om att alla balkonger ska bli 60 centimeter bredare och dessutom glasas in. Det blir toppen. Men eftersom vi bor i den fastighet som ligger näst sist i åtgärdsprogrammet får vi vänta. Snart börjar emellertid arbetena i huskropparna som ligger längst in på Krongatan.

Redan nu börjar det emellertid att hända saker. Det är ganska brant nedanför de första husen och de liftar som har använts hittills kan inte arbeta där. Så nu har en stor skylift hämtats. Den kom redan i går kväll, men då hände inget i mörkret. I dag skulle den på plats. Den gick dock inte att köra in mellan husen så den fick ta en omväg runt Myntgatan för att komma in på gång- och cykelvägen som leder mellan Morö backe och stan.

Som alltid är det kul att titta på maskiner som brummar och folk som arbetar. Det är nog inte så lätt att köra sådana där liftar och när den skulle uppför backen mot husen hände något. Han som körde fick flytta ”armen” från att ha varit bakom maskinen till att hamna framför den. Det såg ganska kul ut när karl´n hissade upp sig till maxhöjd och tangerade trädtopparna innan han kom ner på rätt sida. Tyvärr kunde jag inte ta bild av det eftersom träden skymde.

DSC03082.JPG

Jag tror att man bytte sida för att förändra tyngdpunkten på maskinen i uppförsbacken. Här står mannen och kör skyliften uppför backen…

DSC03083.JPG

…och maskinen kommer  en bra bit efter. Det såg lite roligt ut. Och spännande var det för ett otränat öga. Det är ju sannerligen inte var dag sådana maskiner anländer till vårt lugna område. Med tanke på vad en sådan där maskin kostar i hyra, kan man ju hoppas på att arbetena skyndas på ordentligt.

I natt ägde debatten mellan Hillary Clinton och Donald Trump rum. Just nu sänds debatten i repris på CNN. Jag såg den inte då och jag vet inte om jag kan se den nu. Jag är ju inte så lite intresserad av det program som börjar klockan 21 om glesbygden i SVT. Det är det första av tre program.

Men åter till debatten i USA. Uppenbart var att de båda presidentkandidaterna har helt olika uppfattningar om tillståndet i USA. Trump anser att USA är i kris och han talar mycket om att stoppa företag från att lämna USA till förmån för fabriker i Mexico och Kina och i ett andra steg att få hem företagen igen. Hur det ska gå till – ja, svaret på den frågan blev han skyldig.

Nu ska jag inte recensera något som jag inte har sett. Jag är färdig med min grundläggande analys att Trump är en populist som säger vad – tydligen – många vill höra utan att tala om hur. Han har gjort rasistiska uttalanden som i mina ögon har diskvalificerat honom från att bli president i USA. Hillary Clinton har säkerligen sina fel och brister också [vilken människa har inte det), men hon är definitivt den bästa kandidaten både för USA och för världen.

Nu ska jag gå in och lyssna mera på debatten. Jag får väl återkomma med mer om detta, kanske, och definitivt om något annat. I morgon exempelvis.

Dagen har varit god med ett besök på Solbacken för att slänga skräp och handla lite. I morgon står annat på agendan.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.