Värnplikt åter – bra

Eftersom jag umgåtts med och pratat med Sunnanåfolk hela kvällen så blir det ett sent inlägg. Förmodligen lite kortare än brukligt. Dagen har varit god mot mig med en bra start på Friskvårdskompaniet. Därefter slappade jag och gjorde inget speciellt – läste tidningar och lät informera mig om sådant som jag aldrig skulle ha hittat på någon webbsida, kollade höstvädret och skådade hur björktrastarna blir alltmer oroliga inför sin flytt. De äter mycket rönnbär som ger gott om energi. Det är intressant att se hur de samlas lite undan för undan. De känner säkert på sig att det snart är dags att ge sig iväg och det är rent fascinerande att tänka på att de – på något sätt – vet vart de ska bege sig fast många av dem aldrig varit där. Naturen är verkligen förunderlig.

I dag presenterades utredningen som visar på hur personalförsörjningen till det militära försvaret ska säkras. I korthet går det ut på att det saknas soldater. När den allmänna värnplikten förklarades vilande från 2010 har det visat sig att det i dagsläget saknas drygt 7 000 personer. Nu återuppväcks värnplikten – plikttjänstgöringen finns ju kvar – och redan nästa år kommer ett par tusen ungdomar, både flickor och pojkar, att få mönstra och därefter placeras på olika förband för att tjänstgöra under knappt ett år, om jag har förstått det rätt. Utredningen ska ut på remiss och förhoppningen från regeringens sida är att det ska bli en bred politisk enighet om att återuppväcka värnplikten. Jag tror att det blir så.

En holländsk undersökningskommission är nu klar med sitt arbete att ta reda på vem som var ansvarig för nedskjutningen av planet från Malaysia Airlines, MH17, den 17 juli 2014. Kommissionen har övertygande bevis och vittnesmål som säger att det var ryska armén som gjorde det. Roboten hade transporterats in till separatistkontrollerade östra Ukraina från den ryska gränsen och därefter hade den styrka som transporterat den tillsammans med det som krävs för att få iväg roboten transporterats tillbaka till Ryssland.

Det var en rysk robot Buk 9M38 som träffade planet. Alla 298 passagerare och besättningsmedlemmar dog. Undersökningskommissionen uppger att de har identifierat ett hundratal personer som varit med att hantera roboten. Ryssland förnekar förstås all inblandning trots de övertygande bevisen.

Apropå Ryssland så samarbetar landet mycket intimt med den syriska diktatorn Bashar al-Assad. Det har Ryssland gjort i många år nu och just nu är attackerna mot civila i det belägrade Aleppo intensivare och blodigare än någonsin tidigare. De två parterna bombar med precision sjukhus och områden i östra delen av staden och mot den delen av staden har också markstyrkor satts in bestående av syriska regeringssoldater samt styrkor från Hizbollahrörelsen och Iran. Reaktionerna mot det urskillningslösa bombandet är hårda. USA har starkt kritiserat Ryssland både i FN:s säkerhetsråd och direkt och säger sig nu tillsammans med sina allierade dra tillbaka allt samarbete med Ryssland – tanken är att attackerna mot IS ska samordnas – om inte Ryssland omedelbart upphör med bombandet av civila och förmår Assadregimen att göra detsamma.

FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon konstaterade helt riktigt att det Syrien och Ryssland ägnar sig åt är krigsbrott för vilka de ansvariga kan och ska ställas till svars. Personligen undrar jag om Ryssland bryr sig om vad omvärlden säger. President Putin styrs uppenbarligen av en egen agenda och tror sig kunna göra vad som helst utan att straffas av omvärlden. För mig är Ryssland en diktatorisk och korrupt regim som gärna spiller andras blod för att uppnå något som jag inte förstår. Om Putin är ute efter att få respekt så får han av mig bara förakt.

Ja, nu skriver jag inte mer i dag. Det finns som inte riktigt tid för det.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.