Utträde och stämning

Nu har jag samlat på mig en hög papper igen. En hög som ska angripas – förslagsvis i morgon. Då blir det till att ta fram pärmarna och få in arken i rätt ordning. På något sätt måste jag gilla det – pappersarbetet. Varför det är så har jag inte en aning om. Det blir väl lite bokföring också kan jag tänka. Sådant ska man ju också pyssla med. Som det ser ut just nu tycks det inte bli särskilt mycket av den varan i framtiden, såvida jag inte får napp på någon av de krokar som jag slängt ut.

Något som jag inte gillar är vintern. Den är sakta i antågande och även om det är jättefina dagar så här på hösten så vet vi alla att vintern kommer. I dag gick jag ner till Skogsvallen för att kika på Morödamernas sista match för säsongen. Att jag gick dit berodde nog mest på att en god del av intäkterna från matchen gick till Bröstcancerföreningen i Skellefteå. Tjejerna spelade i rosa dräkter dagen till ära och vann bekvämt med 4–0. Fast straffen som Morön fick och gjorde 2–0 på var banne mig feldömd.

Nu har den brittiske premiärministern Theresa May gett besked om att hon och hennes regering kommer att aktivera artikel 50 i Lissabonfördraget senast i slutet av mars nästa år. Artikel 50 är den artikel som talar om hur det går till när ett land lämnar EU. Beskedet innebär att Storbritannien av allt att döma är ute från EU i april 2019. Från det att artikeln aktiveras så har parterna två år på sig att komma fram till hur det ska bli.

Den processen blir intressant att följa. Fortfarande är det ju så att ganska många inte vill att landet ska lämna EU-gemenskapen och nu är rädda för att Storbritannien kommer att hamna på undantag. Självklart kommer det att bli många avtal som ska tecknas mellan Storbritannien och EU, men det blir också väldigt mycket som ska hävas och tas bort. Inte minst i den engelska lagstiftningen. Landet behöver ju i fortsättningen inte lagar som grundar sig på den lagstiftning som EU fattat beslut om, utan kan i framtiden ha egna lagar som landet i så fall tycker är bättre.

Vid Torykongressen som pågår nu och där Theresa May gav beskedet, sade hon att det inte kommer att bli fråga om någon framtida variant av de regler som gäller för Norge och Schweiz. ”Det handlar om ett självständigt och oberoende Storbritannien som sluter avtal med EU inom bland annat frihandel och frågor som terrorismbekämpning”, sade hon. Som sagt – det ska bli intressant att se hur utträdesprocessen framskrider och vilka konsekvenserna blir för såväl Storbritannien som EU.

Intressant blir en sak också i USA. En lagändring som öppnar för att enskilda personer kan stämma andra stater för terrorhandlingar hade tidigare stoppats av president Barack Obama. Men under den gångna veckan röstade senaten för att lagen ska ändras och körde därmed över presidentens veto. Bara två dagar efter det beslutet stämde en änka till en person som dog i 11 september-attackerna 2001, Saudiarabien för dess inblandning i attackerna. Enligt stämningsansökan har Saudiarabien gett sitt stöd till al-Qaida i många år och landet hade vetat om att organisationen skulle anfalla USA. Den juridiska processen, som nu kommer att inledas, drar förstås ut på tiden och var den slutar återstår att se.

Så är det med det mesta. Allt finns där – i framtiden. Bakåt har vi historien vare sig den är kort eller lång. Därför ser jag fram emot morgondagen, även om jag inte förväntar mig någon särskild spänning eller några dramatiska händelser. En måndag. En vardag. Ytterligare en dag. Det räcker gott för mig.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.