Nya pengar i dag

I dag började de nya pengarna att ges ut. Vi får nya en-, två- och femkronor i mynt samt nya hundralappar och femhundralappar. Senast i juni nästa år ska alla slantar och sedlar vara utbytta. Det ska bli kul att få de nya pengarna eftersom det ju alltid är lite roligt med nya saker. Sedan blir det till att använda dem också. Mer och mer handlas det ju med kort och såväl banker som handeln vill ha mindre och mindre att göra med kontanter. I det perspektivet framstår det som svårt att förstå varför vi ska ha nya pengar. Men de blir svårare att förfalska, sägs det.

Visserligen är det så att jag också handlar med kort. Men jag kommer, förmodligen så länge jag lever, att propsa på att handla och betala med kontanter. Det är ju i allra högsta grad godkända betalningsmedel och då ska de också användas som sådana.Om det är någon affär som inte tar emot mina kontanter – ja, då får väl den affären gå miste om dem. Så resonerar jag och jag tror inte att jag är ensam. Nu är jag ju inte heller den som springer runt med en massa kontanter på mig jämt och ständigt, men om jag vet att jag ska köpa något, så ser jag till att kunna betala också. Med kontanter. Och bara ibland med kort. Ni får väl gärna kalla mig för bakåtsträvare eller konservativ eller vad som helst, men jag kan som sagt också pynta med kort och till och med svish – om det skulle behövas.

Apropå att betala så finns det de som betalar dyrt. Nu har det kommit fram att Migrationsverket ska byta logotype. En grafisk firma har tagit fram den nya loggan som efter diverse små justeringar har kostat 1,6 miljoner kronor att ta fram. När loggan är införd på flaggor, skyltar och mattor och papper och allt annat där loggan ska synas, så har det kostat tre miljoner kronor till. Och detta utan att det har fattats ett formellt beslut att loggan ska bytas.

Jag tycker att det är huvudlöst. Något som började som ett internt strategiskt arbete där verkets identitet ska stärkas slutar alltså med en ny logga, som väl är det enda påtagliga för gemene man, för nästan fem miljoner kronor. Utan att beslut har fattats om det. Att loggan togs fram beror enligt verkets kommunikationsdirektör Mikael Hvinlund (enligt en intervju i Corren) att man velat göra den grafiska profilen och därmed loggan ”tydligare och visa att vi är en svensk myndighet, vilket stärker vårt förtroende”.

Jo, jo. Ibland föreställer jag mig att jag och många andra som arbetar någorlunda kreativt skulle ha kunnat ta fram en ny logga för bråkdelar av de 1,6 miljoner kronor som nu spenderats. Men den grafiska firman som fick jobbet tycker förstås att uppdraget har varit alldeles fantastiskt bra och de är säkerligen nöjda med både det synliga resultatet och det ekonomiska resultatet.

Det här är sannerligen varken första eller sista gången som man förvånas över hur statliga myndigheter – ja, staten över huvud taget och ibland även landsting, kommuner och regioner – spenderar skattepengarna. Sund hushållning med pengarna verkar det i alla fall inte handla om alla gånger.

Jag ser också att Vitbergsstugan i Skellefteå ser ut att få en chans att stå kvar. Nyligen aviserades planerna på att riva stugan som ligger invid slalombacken på Vitberget eftersom den har stått tom i fem år. Efter att det blev känt har flera intressenter hört av sig och presenterat förslag som innebär att stugan kan få nytt liv.

Det som jag tycker är minst sagt uppseendeväckande är att det är kommunen – oklart i dagsläget var i kommunen eller vem i kommunen – som ska avgöra vilka förslag som går att genomföra eller inte. Vaddå? Om stugan ska arrenderas ut så är det väl i första hand de som presenterat förslagen som räknat på och bedömt förslagen ekonomiskt hållbara som ska vara avgörande.

Om det är kommunen som avgör vilka förslag som är ”genomförbara” så är det väl lika bra att kommunen direkt tar över det och lägger Vitberget och Vitbergsstugan under campingverksamheten. Campingarna är ju välskötta och populära och den verksamheten släpper kommunen aldrig ifrån sig. Så om kommunen anser sig veta bäst är det väl lika bra att ta över Vitbergsstugan också.

Min dag har varit bra. Den började på Friskvårdskompaniet och där fick jag bland annat glädjas åt en kompis som nyligen blivit pensionär men som kallats in till jobbet igen tre dagar i veckan. Så kul för honom. Vännen Janne och jag hade som vanligt mycket att prata om och det utan att träningen åsidosattes. Efter detta rullade dagen på i angenäm takt och lämpliga sysslor. Fast pappershögarna är fortfarande kvar. Får väl angripa dem i morgon. Kanske.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.