Vackert bladfall

Efter att ha tränat en stund på Friskvårdskompaniet i morse ställde jag mig på balkongen och bara njöt av den klara, friska och något kalla luften. Hösten är vacker och jag lät mig för en god stund fascineras av löven som föll från träden. Efter nattens minusgrader verkade det som om löven tyckte att det var dags att lämna sina grenar och kvistar när solen började stiga. Tidvis såg det ut som om det var ett stilla snöfall – ni vet ett sådant där snöfall när det kommer så kallade lapphandskar från himlen. Det var alldeles vindstilla och och ”regnet” av gula och röda löv bara fortsatte. Det var nästan så att man hörde när de släppte sin förankring och föll till marken.

Sedan vidtog andra göromål och dagen gick utan att jag fick eller gav mig möjlighet att njuta vidare. Men dagen blev bra ändå och har bara nu under kvällningen störts av att internet försvann. Inte bara en gång utan två gånger. I dessa tider känns sådana störningar inte så kul.

Nu är det bara ungefär en månad kvar till dess att det amerikanska folket ska välja en ny president. Det ska bli synnerligen intressant och spännande. Om det finns någon gud så kan man ju hoppas att hen ser till att Donald Trump inte blir vald. Jag instämmer med alla andra tyckare som säger att det kan bli riktigt farligt för hela världen om han väljs till president.

Jag är lite ledsen för att en majoritet av den lilla minoritet som deltog i folkomröstningen i Colombia om fredsavtalet, sade nej till det. Det som nu ser ut att hända är att Farc-gerillan återgår till sitt krig mot regeringen. Presidenten har kallat in sin företrädare, som var ledare för nej-linjen i folkomröstningen, för att försöka komma fram till en kompromiss som folket kan godta. Ledarna för gerillan tycker dock att lagt kort ligger och att en kompromiss bara kommer att försämra deras situation vid ett nytt avtal. Inbördeskriget mellan gerillan och den colombianska regeringen har pågått i över 50 år och det vore banne mig en tragedi för det colombianska folket om kriget fortsätter. I folkomröstningen deltog ju inte ens 40 procent av väljarna.

Eftersom det blev senare än normalt på grund av internetstrulet så slutar jag här. I morgon blir det en ny dag som jag förhoppningsvis får vara med på. Då ska jag träffa en hel del av mina tidigare arbetskamrater på Norran. Det ser jag fram emot.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.