En dag med Norranfolk

Visst är hösten detta år fantastisk. Men det har tydligen funnits sådana här höstar tidigare. I kväll har jag suttit en stund och kikat igenom vad jag skrev här på bloggen för fem år sedan. Och tänka sig – det verkar ha varit samma fina väder i oktober det året. Då tog jag dagligen långa promenader, vilket jag inte kan göra i dag om jag inte samtidigt ska gå och pinas. Men jag får väl göra det ändå – det är ju så härligt ute att det är synd och skam att gå miste om det bara för att man får lite ont. Eller mycket. Benen rör ju i alla fall på sig.

I dag har varit en bra dag. Jag blev för en tid sedan inbjuden till en träff med en del av mina gamla arbetskamrater på Norran. Sådana träffar arrangeras med jämna mellanrum har jag förstått och den här gången nappade jag på inbjudan.

En orsak till det var att vi började träffen med att gå och se utställningen av Nils-Erik Wiklunds bilder på Skellefteå museum. Nils-Erik, absolut mer känd som Newen, var själv med och berättade engagerat om bilderna som vi såg och hur han hade tagit dem. Det som ställs ut är förstås bara en liten, liten del av alla de bilder som han tagit under sina 60 år som fotograf. Han har mött och skildrat många personer och åtskilliga händelser. Det var kul att höra och väldigt kul att se hans bilder.

DSCN8902.jpeg

Här har jag lånat en bild av Bosse Fuhrman. Just vid det här tillfället berättar Newen om bilderna som han tog 1959 när han ombades att dokumentera verksamheten vid Skellefteå Ångbryggeri. Ja, det fanns även en rolig bild med när bryggeriets lastbilar var uppställda utanför bryggeriet natten innan mellanölet släpptes 1 oktober 1965.

DSCN8914.jpeg

Också den här bilden har jag fått av Bosse Fuhrman och jag hoppas att jag kan använda den utan att fråga om lov. Formellt var det ju inte han som tog den. Här i alla fall gänget innan vi gick in på Nordanågården för att käka lunch och prata vidare.

DSC_0349.JPG

Innan vi ställde upp oss satt Newen och Bosse Fuhrman och snackade. Gissningsvis om tider som flytt men som ändå finns kvar genom fotografierna som tagits.

Det var några trevliga timmar mitt på dagen och jag bockar och tackar för att jag fick vara med. Och till utställningen återkommer jag för att kika på två av de längre filmer som finns med på utställningen; filmer som Newen har gjort.

Dessutom rekommenderar jag varmt alla att gå och se utställningen. Den är givande. Tycker jag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.