Bra fredspristagare

Min dag har varit synnerligen splittrad. Inte lång stund mellan aktiviteterna och det blev i slutändan ett väldigt flängande. Ner till stan inte mindre än fyra gånger för att göra än det ena, än det andra och hem emellan för att göra andra saker. Det är inte ofta det blir så, men jag är glad för det eftersom dagen fylls på ett ganska enkelt sätt med sådana saker som faktiskt måste göras. Det är inte utan att jag känner mig en smula produktiv, trots att jag samtidigt känner mig – som farsan en gång sa – som ”en fis i en papperspåse”. Undrar vad han hade fått det ifrån..?

Träning blev det på morgonen i alla fall och en stund därefter massage hos Lena Thall. I morgon blir det promenad broarna runt för någon insamling till Barncancerfonden. Det kan bli bra om vädret håller sig som det är nu. Mulet och skapligt varmt.

Jag blev glad i dag när jag hörde att den norska Nobelkommittén hade utsett Colombias president Juan Manuel Santos till fredspristagare. Det är han onekligen värd, men kanske borde också ledaren för Farc-gerillan, Timoleon ”Timochenko” Jimenez, också ha fått halva priset. Det fredsavtal som har förhandlats fram under nästan sex år, varav fyra av åren är offentliga, blev ju klart alldeles nyligen. Det gjorde slut på 52 års inbördeskrig så nog är fredspriset väl motiverat.

Det som i förstone fascinerar mig är att den norska Nobelkommittén måste ha fattat ett väldigt sent och snabbt beslut. Och det som jag funderar på är vem eller vilka som var på gång att få priset innan Santos blev aktuell. Eller var han aktuell därför att han under så många år faktiskt har arbetat för att få fred i landet? Det får man väl fortsätta att fundera på eftersom Nobelkommittén i Norge nog inte säger någonting om hur den har tänkt och vad den diskuterat.

Nu är det ju synd att en minoritet av folket i Colombia deltog i folkomröstningen om fredsavtalet och att en majoritet av denna minoritet sade nej till avtalet. Men det har jag ordat om tidigare. Förhoppningen nu är förstås att fredspriset till Colombias president ska ge ny energi till fredsansträngningarna så att en verklig fred verkligen kan mejslas fram och fortsätta att råda. Inbördeskriget har redan krävt alldeles otroligt många offer under dessa decennier och det colombianska folket förtjänar verkligen fred.

I kväll tittade jag en halvlek på Sveriges match mot Luxemburg. Sverige vann borta med ett mål mot noll. Målet gjordes i andra halvlek och det såg jag inte. Men i första halvlek fanns det gott om chanser och Luxemburg hade en helt fantastisk målvakt som gång efter annan rädda sitt lands representationslag från större förlustsiffror. Kontentan av det jag såg var att svenskarna nog får öva lite mer på avslut.

På söndag kommer Sunnanå att spela borta mot Växjö. Sunnanå har gjort bra ifrån sig under hösten på bortaplan och mot topplag. Förhoppningen som jag bär är att Sunnanå ska överraska och vinna. Förutsatt att de andra lagen i bottenskiktet av tabellen förlorar sina matcher skulle en vinst innebära en liten ökad chans att klara sig kvar. Men oddsen för att så ska ske är nog ganska höga vid det här laget. I dagsläget är väl det allra viktigaste att tjejerna i laget ska spela för att det är så roligt. Pressen på dem borde ha släppt vid det här laget.

För alla som är intresserade av den matchen går det att följa den då Smålandsposten sänder hela matchen på webben. Gå bara in på smp.se och kika på söndag klockan 12 så blir det 90 intressanta minuter.

Det mest spännande händer väl efter matchen hur laget ska hinna byta om, ta sig från arenan och till tåget för att komma hem till Skellefteå med sista planet. Men det ska nog gå.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.