Självklarheter?

Med ett visst intresse har jag följt med i rapporterna om vilka som får nobelprisen. I dag proklamerades vinnarna av Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfreds Nobels minne. Det är självklart ett nobelpris även om donatorn inte hade tänkt sig att dela ut något sådant pris. Det har kommit till lite senare.

Nåväl, de som får priset i år är finländaren Bengt Holmström och britten Oliver Hart. De får priset för sin forskning om kontraktsteori. De har analyserat hur man bäst hittar en balans mellan kostnader och förmån inom en rad olika områden. För kontrakt kan ju skrivas om snart sagt allting.

För oss vanliga dödliga handlar det kanske mest om att vi tecknar en försäkring eller att vi köper oss ett hus eller en lägenhet eller något annat bindande som vi skriver på. Som konsument vill vi ha så låga avgifter eller priser som möjligt medan motparten vill ha så mycket som möjligt eller begränsa sina eventuellt framtida utgifter så mycket som möjligt.

Jag må vara en lekman, men har lärt mig under åren att man kan forska om mycket. Tydligen också om kontraktsteori, som i mina öron låter som självklarheter. Uppenbarligen är det inte det och förmodligen är Holmström och Hart värda slantarna som de får. De får dem ju utan att behöva upprätta något kontrakt. Däremot är det inte självklarheter för mig för dem som lurat ut hur man kan få celler att fungera som små maskiner eller andra sådana där tidigare okända funktioner i våra kroppar. Jo, vi vet att det fungerar men inte hur och inte varför.

Under natten till i dag, svensk tid, ägde den andra debatten mellan de amerikanska presidentkandidaterna Hillary Clinton och Donald Trump rum. Den senare förnekade sig förstås inte. Inför sin motståndare kallade han henne för djävul och lovade att försöka sätta henne i fängelse om han blev president. Den presidentkampanj som hittills varit liknar ingen annan i amerikansk historia och det som Trump hävde ur sig i natt är egentligen något alldeles oerhört. Det är sannerligen inte något att undra över att representanthusets talman, republikanen Paul Ryan – den främste av valda republikaner – gick ut efteråt och förklarade att han inte kommer att kampanja för Trump fram till valet. Han gav samtidigt andra republikaner tillåtelse att göra detsamma och säkerligen blir det en hel del som kommer att göra det. Och det kommer de att göra för att försöka rädda sitt eget skinn – halva representanthuset ska ju förnyas i det här valet också.

Jag ser på dn.se att Egypten ska bygga en ny huvudstad. Ett nytt Kairo öster om nuvarande Kairo. Jo, jo – det finns redan ett område där som heter New Cairo och jag undrar om det är det området som ska fortsätta att byggas ut. Under åren som vi regelbundet har besökt staden så har området växt och det består av ”små” separata områden. Det område som jag känner bäst heter El Rehab och där har det hela tiden byggts och det byggs fortfarande. Jag har inte en aning om hur många som kommer att finnas i just detta området när det väl blir klart, men jag skulle lätt gissa på att det kommer att handla om någonstans mellan en och två miljoner människor. Det blir i alla fall bara alltfler människor där för varje år som går.

Jag får väl förklaringar av vad som pågår när vi väl kommer ner dit igen, kan jag tro. I alla fall tänker jag fråga för att få veta. Egypten kan tyckas inte ha råd med en sådan här satsning som uppges kosta 375 miljarder kronor. Nästan 300 av dem kommer att satsas av kinesiska investerare. Om projektet blir verklighet återstår att se, men för Kinas del är det naturligtvis ett relativt billigt sätt att skaffa sig stort inflytande i ett viktigt afrikanskt land. Och vad egyptierna tänker och tycker om detta är det väl inte någon som egentligen får veta. Annat än den officiella versionen…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.