Dubbdäck, post och USA

Så där ja! Nu är dubbdäcken på inför den kommande halvårsperioden och nu är det väl dags att sätta på sig en jacka också. Det var kallt i dag med bara en uppknäppt kofta. Morsan sa alltid att man ska frysa in hösten och svettas in våren för att inte bli förkyld och det är något som jag nog håller mig till. Fast ni som läser mig vet att jag konstant fryser hela vintrarna också, vilket nog mest beror på att jag aldrig har lärt mig att klä mig ordentligt. Kanske kan jag ta ett steg i den läroprocessen i vinter. Det sägs ju att man aldrig blir för gammal för att lära sig något nytt.

Dagen har i övrigt varit god mot mig och där huvudpunkten nog var att tillsammans med kompisen Janne undersöka möjligheterna till ett framtida praktiskt jobb. Vi får väl se hur det blir med det. Tänka till kan man ju alltid göra i en förhoppning om att det då blir gjort.

En god stund snackade jag i dag med en kille som var 50+. Hans resa genom livet har inte varit lätt alla dagar och nog hade han någon öl innanför västen (ja, han hade en i fickan också). Men det var ett intressant och ingående samtal som gav mig färska inblickar i en människas liv. Det är ju alltid kul att prata med människor som man aldrig har träffat tidigare och som man vanligtvis inte träffar på.

Ute i världen har det hänt att den republikanske presidentkandidaten Donald Trump sågats av sitt parti efter alla märkliga, rasistiska och sexistiska uttalanden som han gjort under sin kampanjperiod. Trump framstår nu mer och mer som en oberoende kandidat och han har meddelat via Twitter att han tycker det är bra att ”bojorna nu har släppt” och att han nu kan driva sin kampanj som han vill. Det låter oroväckande på ett sätt eftersom världen nog lär häpna över vad han kan komma att säga nu när han inte tycker att han måste försöka anpassa sig till vad det republikanska partiet kan tänkas tycka eller acceptera. Än en gång – må det amerikanska folket inte välja honom till president!

Här i landet har näringsminister Mikael Damberg kallat till sig Postnords vd Håkan Ericsson med flera i Postnords ledning. Anledningen är den allt skarpare kritiken mot Postnords allt sämre service. Rapporterna under senare tid har handlat om brev som aldrig kommer fram och paket som försvinner. I en intervju i DN säger Håkan Ericsson att omstöpningen och rationaliseringarna har gått för fort och att det inte fungerar bra.

Jaha, det är ju lätt att konstatera. Han säger vidare att man nu ska arbeta för att återupprätta förtroendet hos allmänheten och att det kan ta upp till något år att göra det. Näringsminister Damberg däremot gav företaget ett halvår att göra det. Det låter ju kraftfullt och klämmigt, men jag – som tycker att jag varit med förr när det gäller att bedöma politikers uttalanden – frågar mig vad Damberg kommer att göra om hans departement inte tycker att Postnords service har förbättrats under det kommande halvåret.

Jag tror inte att statsrådet Damberg vet det själv. Nu har han gjort ett uttalande, tagit Postnords vd i örat och då har han visat allmänheten att han agerat. Därmed är den frågan avklarad och Damberg behöver inte ägna en minut åt sin arbetstid de närmaste sex månaderna att ens tänka på Postnord. I slutändan kan väl kanske det hända att staten, som äger 60 procent av Postnord, sparkar Ericsson som då får någon miljonfallskärm. En ny vd tillsätts och problemen fortsätter eftersom en vd knappast kan göra någonting åt dåligt fungerande sorteringsmaskiner och andra tillkortakommanden i hela den apparat som ska se till att vi får våra brev och paket och att det vi skickar verkligen kommer fram.

För min egen del får jag den post jag får. Om jag inte får något som jag inte vet om att jag ska få har jag ju inte en aning om. Men ett paket som jag nyligen skickade till Tyskland kom i alla fall inte fram. Dock kunde jag följa det en bit på vägen och såg att det i alla fall lämnade landet. Var det hamnade vet inte jag och förmodligen inte posten heller.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dubbdäck, post och USA

  1. Erik skriver:

    satte också på dubbdäcken nu! lika bra att ha de gjort om man säger så…

Kommentarsfältet är stängt.