Dylan, Sunnanå och SAIK

Vilken skräll! Bob Dylan får Nobels litteraturpris. Jag gissar att det finns de som är både överlyckliga över att han utsågs till pristagare och det finns de som inte är det. Tyvärr har jag inte haft tid och möjlighet att följa med i rapporteringen. Men personligen tycker jag det är kul att Svenska akademien tog ut svängarna och tog det här beslutet. Dylans texter under decennierna har berört miljoner människor och är definitivt en form av litteratur som förtjänar att lyftas upp.

Dagen har varit god mot mig.Under kvällen blev det förstås fotboll när Sunnanå spelade hemma på Electrolux Home Arena mot Kungsbacka. Det blev visserligen stryk igen, men tjejerna spelade väldigt bra och hade bud på flera och många mål. Omständigheterna och alltför knappa marginaler satte krokben för ambitionen att ta poäng.

Sunnanås målvakt Lovisa Koss skadades och fick bäras av plan för vidare transport i ambulans till sjukhuset. Exakt vilken eller vilka skador hon fått är inte klart så här efter matchen. Men skadan inträffade vid en situation där domaren borde ha blåst av spelet. Nu gick det vidare och Kungsbacka kunde göra sitt första mål. Efter matchen var alla överens om att det borde ha underkänts eftersom Koss låg utslagen på marken efter att ha sparkats ner av en motspelare. Nåväl, det viktiga nu är att Koss inte är svårt skadad utan kan komma tillbaka snabbt. Unga Lisa Sjögren ersatte henne i målet och gjorde ett par mycket kvalificerade räddningar.

Skellefteå AIK fick också stryk i kväll. Med 0–5. Redan innan säsongen sa jag att jag inte tror att det blir någon bra säsong för Skellefteås stolthet, hockeylaget. Fortsätter det så här så finns det risk för att jag får rätt.

Det är sent nu och jag väljer att avsluta här. Får väl återkomma med fler ord i morgon.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.