Sidensvansdans efter rönnbär

I dag var det sidensvansarnas tur att besöka de avlövade rönnarna utanför balkongen. Tidigare har ju björktrastar och domherrar kalasat på rönnbären och jag har nog väntat på att sidensvansarna skulle komma.

DSC03280.JPG

De är rena akrobater när de äter. Stillsamt funderade jag på om de någonsin funderar på hur de ska få tag på bären eller om de bara gör det.

DSC03285.JPG

Även om bilden inte är så skarp som jag önskar så är jag jättenöjd med den här som visar hur sidensvansen tar ett bär när den inte sitter på en gren och böjer sig efter det.

DSC03321.JPG

Det är för mig en aning frustrerande att jag inte lyckas få bilderna knivskarpa som en del av mina kamrater – Peter Dahlgren och Sven Jansson – får. Men det är väl bara att nöta på och försöka ta varje tillfälle i akt. Samt kanske köpa upp mig när det gäller kamera- och objektivkvalitet. Ett fungerande stativ kanske skulle vara bra också i stället för att försöka få skärpa på fri hand.

Min dag har varit lugn och stilla. Shopping mitt på dagen där jag inte hittade något annat än en grillad korv med bröd, medan hustrun hittade helt andra saker. Jag följde sedan VM-deltävlingen i rallycross i Tyskland då Ekström säkrade titeln med bara en tävling – den i Argentina – kvar. Därmed blev han den förste svenske världsmästaren i fyrhjulig motorsport på ett par decennier. Duktigt.

Ute i världen hände det ingenting med de i går påbörjade – och sedan avslutade – ny förhandlingarna om fred i Syrien. Utrikesministrarna från USA, Ryssland, Saudiarabien, Qatar, Turkiet och Iran möttes utan att det hände något. I och för sig är det väl stort att de sex länderna, som alla bidrar till kriget på olika sätt, i alla fall möttes. Och det goda inträffade att de tycks vara någorlunda överens om att träffas igen.

Jag pratade med Sunnanås målvakt Lovisa Koss i dag sedan hon kommit hem efter ett par dygn på NUS i Umeå. Ett sår på levern och en spricka i njuren blev de skador som hon fick när hon sparkades eller knäades ned av en spelare i Kungsbacka i torsdags. Jag skrev några rader om det på sskbloggen.wordpress.com. Och jag är glad för att det ändå gick så bra för henne och att hon verkar vara vid gott mod.

Apropå fotboll så säkrade Linköping guldet i damallsvenskan. Hatten av och grattis. Men nu får det vara nog för i kväll. Polisen cirkulerar i området både på gatan utanför och på gång- och cykelvägen åt andra hållet. Uppenbarligen letar man efter någon. Det har inte hänt här under de tre år – drygt – som vi bott här. Känns spännande.

Och så ska jag dunka i mig en massa C-vitamin innan jag går till sängs. En förkylning tycks ha hittat mig, men min målsättning är att bli av med den fortare än kvickt.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.