Glad att det fungerar

Blev glad i dag när jag varit hos doktorn. Varje halvår efter strålningen för två år sedan har jag fått komma på koll och i dag var det dags för koll igen. Allt ser bra ut sa läkaren som undersökte mig. Jag har haft samma läkare sedan undersökningen och operationen och det känns tryggt för mig. Jag tycker att jag kan känna mig en smula privilegierad som har har haft den turen. Detta eftersom jag har förstått att det är många som får möta många läkare under sin behandlingstid.

Det känns skönt att få ett positivt besked. Hur det än är och känns så är det lite halvt nervöst vid sådana här tillfällen. Man kan ju känna sig i toppform, men man har ju inte en aning om vad som kan döljas i kroppen.

Varje gång jag tänker på det blir jag så fascinerad över att det faktiskt fungerar. Det är massor av saker som finns i kroppen från den minsta lilla cellen till större organ och allt måste fungera som det är tänkt för att man ska vara frisk. Med det synsättet är varje människa – ja, varje liv – ett under. Och allt och alla är beroende av ett komplext samspel. Man kan nästan bli religiös när man tänker på det. Så jag tänker bara på det då och då.

I kväll såg jag första halvleken av en historisk landskamp i fotboll. Det var svenska damlandslaget som på Gamla Ullevi i Göteborg mötte Iran. Det historiska var att det var första gången som Iranska damlandslaget var i Europa för att spela en landskamp. Sverige är ju rankade sexa i världen, tyckte jag mig höra, och är silvermedaljörer i olympiska spelen nu senast. Iran ligger på 55:e plats på världsrankingen så resultatet var väl tämligen givet på förhand.

Sverige vann med 7–0 och alla målen gjordes i första halvlek. Intressantare hade det nog varit att se andra halvleken eftersom de iranska tjejerna då höll nollan och bättre måste ha försvarat sig än under den första halvleken. I alla fall är det kul att det iranska damlandslaget till slut kom hit och att det fick spela en match mot ett bra motstånd. Det var en stor upplevelse för tjejerna i det laget. Visste ni förresten att de iranska damerna är asiatiska mästare i futsal? Det visste inte jag och inte heller att det finns ett etablerat seriesystem för damfotbollen i det landet.

Det är sent nu och därför skriver jag inte något mer. Vi får väl se vad morgondagen bjuder. Det blir säkert en bra dag det med.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.