Intressant se proffs

Jag gillar träd. Men ibland växer träd så att de kan skada hus. Antingen genom att rötterna söker sig in i avloppsledningarna, att de förstör grunden eller rasar ner över husen när det blåser kraftigt. Jag minns att jag för inte så länge sedan såg ett engelskt program om ett hus där träden hade underminerat hela huset och fått det att spricka. Det blev ett väldigt restaureringsjobb, kan jag säga. Dyrt för husägarna. Först när träden utanför försvann så började det bli någon ordning på fastigheten.

För inte så länge sedan har vaktmästarna här i bostadsrättsföreningen tagit bort rönnarna som stått helt nära våra balkonger. Dessa är ju på väg att byggas ut och glasas in och för att komma in med maskinerna nära huset och balkongerna så måste träden bort. Tyvärr såg jag inte när rönnarna sågades ner.

I dag fick jag tillfälle att se hur trädfällning går till. Det var Ingvar Gustafsson, som driver firman Norrträd, som var i farten. Och jag fick som sagt vara med bland att för ta några bilder på fällningen. Samtidigt fick jag stå på pass och stoppa eventuella förbipasserande eftersom två av träden måste fällas ut över gatan. Den senare uppgiften var inte så där väldigt arbetskrävande. Det kom två bilar som innan jag hann göra något förstått vad som var i görningen och vände självmant längre bort på gatan. Min kompis Janne hade jag lurat dit också.

DSC03368.JPG

När man bygger något – åtminstone var det så i gamla tider – så var det inte ovanligt att den som byggde satte sin signatur någonstans, så att kommande generationer skulle kunna se vem som byggt. Ingvar Gustafsson ristade in NT som i Norrträd på stubben. Ja, det var för kamerans skull förstås. Men det skulle vara ganska coolt om han gjorde på varje stubbe.

DSC03389.JPG

Ett av träden var riktigt knepigt eftersom det var ”baktungt” och skulle ramla åt fel håll om inte mått och steg vidtogs. Så Ingvar fick fästa en lina (om det är rätt uttryck) högt upp i tallen och nere på stammen. Linan hölls fast av Ulrik, som körde lastbilen och hade en sådan där kran som man lyfter timmer med. Ja, det var kranen som linan var fäst vid.

DSC03440.JPG

Här faller tallen. Som ni ser så finns där en mycket kraftig gren, faktiskt lika tjock som stammen. Den grenen lutade in mot huset och det var alls inte bra.

DSC03455.JPG

Sedan var det dags att ta bort grenar så att trädet blev hanterbart.

DSC03362.JPG

Det var bara ett träd det här, men det ser ut som att Norrträds Ingvar är inne i värsta skogen.

Det var en intressant upplevelse och det är kul att se när riktiga proffs arbetar. Inget lämnas åt slumpen och säkerheten är betryggande.

För min egen del var det kanske inte så fiffigt att vara där och vara ute under de timmar som jobbet togs. Som vanligt var jag inte ordentligt klädd och det blev kallt både på kroppen, knoppen och om fötter och händer. Så det ena gav det andra visade det sig. Den förkylning som gått omkring och dragits med blev det ordentlig fart på när jag kom hem och den kompletteras med lite feber.

Positivt är väl ändå att jag fick snurr på det som låg och ruvade i kroppen. Gissningsvis får jag väl ägna en stund åt att gå ner i källaren för att leta upp varmare kläder. Det börjar bli dags för det, tycks det mig… 🙂

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.