Bästa vädersidan försvann

Dagens snackis – på det lokala planet åtminstone – måste rimligen vara säsongens första snöfall. Och det faktum att snön inte omedelbart töade bort utan ligger kvar. Ljudet och synen av plogbilar som förstås var lite sena i starten, det ibland intensiva snöfallet och att snön lyste upp i det annars kompakta mörkret– allt påminde om det oundvikliga faktumet att vintern nog får anses vara här.

Jag tänkte gå in på Balderskolans vädersida, en sida som jag gärna frekventerar, men möttes plötsligt av beskedet att sidan inte längre finns! Vad är detta? Den fanns ju där för inte alls så länge sedan och det är (har varit?) en fantastisk sida för oss som är intresserade av väder och väderstatistik. På sidan tänkte jag kolla när första snön har kommit, men tji fick jag.

Det skulle onekligen vara trevligt om man kunde få en förklaring till varför sidan försvunnit. Kan någon förklara så är jag ivrig att få den informationen. Eller om sidan har flyttats till en annan adress, så borde det framgå någonstans. Om sidan är permanent borta och informationen och statistiken därmed försvunnen, så blir jag ledsen.

Ytterligare några ord om vädret och snön. De närmaste dagarna med nordostvinden tycks kunna innebära att vi får ytterligare dagar med snöfall och snöbyar. Skönt att vinterdäcken är på.

Regeringen fattade i dag beslut om att ytterligare förlänga id-kontrollen av alla inresande till Sverige med bilar, bussar och tåg där nere i Skåne. Jag vet inte hur det ser ut vid gränsstationerna mot Norge och Finland, men jag har inte hört att det ska vara några sådana massiva kontroller där som mellan Malmö och Köpenhamn till exempel. Skälet till att id-kontrollerna förlängdes är att regeringen tydligen anser att det fortfarande finns risk för att stora mängder asylsökande ska komma till landet.

Jag ser inte att det skulle vara någon risk. Europa har ju verkligen blivit en fästning och det är inte många – jämfört med strömmen som sökte sig till Europa under förra hösten och förvintern – som kommer till Europa längre. Visst kan det hända att flyktingar i ökat omfattning börjar söka sig mot Grekland och Italien i första hand igen och då särskilt om Turkiet härsknar till på EU och struntar i att försöka hålla den delen av avtalet som tecknades tidigare. Turkiet har ju mycket tydligt talat om att såvida turkarna får åka till Europa utan visum, så släpper landet sina flyktingar fria för att de ska kunna söka sig till Europa och en framtid där. EU å sin sida menar att Turkiet måste uppfylla alla sina åtaganden innan de kan gå med visumfrihet för turkiska medborgare.

Som läget är nu finns det inte, enligt min mening, skäl för de tillfälliga men hittills förlängda id-kontrollerna i Skåne. Skulle ett sådant behov uppstå igen borde de, om regeringen så anser, kunna upprättas igen. Rutinerna är ju upparbetade även om det borde vara angeläget att förenkla verksamheten för att minimera konsekvenserna för de tusentals pendlare som varje dag åker mellan Sverige och Danmark.

På CNN matas det nu fram varje liten händelse som kan ha och anses få effekt på valet av nästa president i USA. Det är onekligen intressant att de duktiga journalisterna och programledarna, men bevakningen tenderar till att kännas lite hysterisk. Visst – det är ett väldigt viktigt val som det amerikanska folket ska göra och resultatet kan på gott och ont påverka hela världen på många olika plan – från säkerhetsmässigt till ekonomiskt. Vi vet ingenting om vad som väntar i morgon ens för vår egen del och det tjänar inte mycket att spekulera om vad som händer vare sig oss själva eller andra i framtiden.

Jag har dock en spekulation, som jag tidigare och hittills alltid förfäktat, och det är att jag är övertygad om att världen skulle bli så mycket mer osäker om Donald Trump väljs till president. Jag vet att jag inte är ensam om denna känsla eller spekulation eller tro eller vad man nu ska kalla det.

Min dag, slutligen, har varit synnerligen god. Tillsammans med vännen Janne har vi inventerat byggfirmor och brädgårdar för att se om det finns något användbart för framtida projekt. Nästa vecka går vi nog vidare med det som kan vara på gång.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bästa vädersidan försvann

  1. Per Hägglund skriver:

    Den här länken fungerar för mig.
    http://balderskolan.se/vader/diagram24h.htm

    Däremot var det svårt att googla fram, men jag hade kvar länken i webbläsarens historik.

Kommentarsfältet är stängt.