Försöket varade en dag

Det var onekligen lite intressant i dag nere på stan. Jag hade bilen med mig. Först var jag till Friskvårdskompaniet och tränade en stund och redan när jag körde därifrån så märkte jag Skellefteå kommuns nya giv – att bara ploga en fil på Kanalgatan. Ända sedan jag hörde det första gången – jag tror det var på ett fullmäktigemöte – så undrade jag hur sjutton de ansvariga har tänkt.

I morse bildades köer när man skulle svänga norrut på E4 och där stod vi och spydde avgaser på ett alldeles onödigt sätt. Lite senare var jag ner till stan för att få massage av duktiga Lena Thall och det var likadant då. Fast om man med lite tillmötesgående från andra trafikanter hade viljan så gick det att få till en andra fil i korsningarna.

Kommunen ville med detta okonventionella tillvägagångssätt testa hur det skulle vara om man bygger om Kanalgatan så att trafiken stryps. Allt i en i och för sig vällovlig ambition att minska trafiken i centrum. Försöket blev kortvarigt. Jag hörde på SVT Västerbottensnytt att kommunen nu ska ploga Kanalgatan på vanligt vis och att man ska göra det från och med nu. Det har kommunledningen beslutat. Gissningsvis var det någon eller några av dem som sitter i denna ledning som också drabbades av tokigheterna och därmed insåg att det inte skulle fungera.

Vill man göra förändringar i framtiden så finns det andra sätt kan jag tänka mig än att försvåra möjligheterna att ta sig fram i stan under de fem månader som vintern nu ser ut att bli. Skellefteå är en stad i Norrland och i Norrland snöar det. Jag har under alla mina år på olika orter i Norrland alltid hävdat att om det är någonting som bara måste fungera så är det vinterväghållningen.

I morgon ska jag gå på fotboll. Sunnanås damlag i Elitettan spelar sista matchen för säsongen hemma på Electrolux Home Arena. Klockan 14 för den eller dem som är intresserade. Ända sedan jag såg spelschemat tidigt i år reagerade jag mot att sista hemmamatchen spelas 5 november. Det kan ju vara fullt med snö då, resonerade jag. Och snö har det blivit. I natt tror meteorologerna att det kan komma mellan en och två decimeter till och det kommer att ställa till det för vaktmästarna på Electrolux Home Arena.

Hur de bär sig åt riktigt vet jag inte. Gissningsvis plogar de först bort det mesta av snön och sedan värms planen upp. Konstgräset ska förhoppningsvis lysa grönt i morgon, men planen kommer att vara hal och kanske bitvis isig. Hur det går i matchen återstår att se. Sunnanå möter ju Älta som också är klara för nedflyttning, men det skulle onekligen sitta bra med en seger för Sunnanå så här i seriens absoluta slutskede. Det viktiga, som det känns just nu, när nattens snöfall tycks ha börjat, är att spelarna inte skadar sig.

Publiken då? Senast Sunnanå spelade hemma var en torsdagskväll för tre veckor sedan. Då kom det 69 personer till matchen. Jag tror verkligen inte att det blir fler i morgon, så jag ska chansa med att köpa en halvapotten-lott. Det gör jag vid varje match, men har aldrig vunnit. Dock ökar väl chansen ju färre det är i publiken. Och blir jag ensam som köper en lott så får jag ju tillbaka halva insatsen.

Den turkiska regimen har i dag gripit och fängslat tio parlamentsledamöter och de två partiledarna för det prokurdiska partiet HDP. Regimen hävdar terrorbrott och samtidigt ströps tillgången i landet till Instagram, Twitter, Facebook och Whatsapp.

Regimen i Turkiet är synnerligen obehaglig och president Erdogan driver landet i snabb takt mot ett totalitärt styre. Kort efter det att parlamentsledamöterna gripits exploderade en bomb i närheten av en polisstation i staden Diyarbakir som dödade nio personer och skadade ungefär 100 personer. Det låter som om bombdådet var ett ”svar” på gripandena, men någon sådan koppling har ännu inte bekräftats.

Nog om detta och om allt annat. Min dag har varit bra kan jag meddela.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.