Vintrig säsongsavslutning

Slappt och slött och rent tråkigt under förmiddagen eftersom det inte kom några tidningar i dag. Snön föll rikligt och det var med en viss fasa och fascination som jag laddade för Sunnanås sista match för säsongen på Electrolux Home Arena. När jag kom dit hade snöfallet upphört och vaktmästarna på Norrvalla arbetade intensivt ända fram till matchstart med att få planen i ordning. Det gjorde ett jättejobb och de hade arbetat med att få planen spelbar både i går och i dag.

DSC03567.JPG

Under tiden som de arbetade värmde lagen upp inne i bollhallen. Jag garanterar att det inte var någon av spelarna som var särskilt pigga på att vara ute i onödan. Den vanliga presentationen av spelarna, när de står vända mot läktaren (dit inte mindre än 64 personer hade sökt sig – vilket var jättebra i de sju minusgraderna), hoppade man över eftersom det skulle kyla ner dem. Spelet drog igång på en gång.

Jag behöver inte referera matchen på den här platsen. Jag har skrivit om matchen på sskbloggen.wordpress.com och det får räcka. Men jag kan lova att det inte var en så kallad höjdare att vara publik. Förmodligen inte heller spelare. Jag kan inte förstå varför de som gör upp spelschemat som regel lägger en hemmamatch både som första och sista match för Norrlandslagen. En vecka eller två gör stor skillnad och risken minskar att behöva utsätta spelare och publik för kvalificerat vinterväder. Fotboll är ju en sommarsport och när den äger rum på vintern så är det futsal (tidigare inomhusfotboll) det handlar om. Inte att spela ute på snöiga och halkiga planer.

Nu blir det ju så till nästa år att Sunnanå spelar i division 1. Umeå IK, denna storklubb i början av 2000-talet, lyckades inte klara kontraktet i damallsvenskan och får nästa år spela i Elitettan – den division som Sunnanå nu lämnat. Vi får väl se vilket av lagen som först lyckas ta sig upp en division igen. Jag hoppas på att det går så snabbt som möjligt, men det kan bli svårt. Det är ju alltid lättare att åka ur en division än det är att ta sig upp.

Synd är det i alla fall för fotbollen i Västerbotten och Norrbotten. Nu har vi bara Piteå kvar i damallsvenskan. Laget kom på fjärde plats i tabellen och det var duktigt gjort.

I morgon blir det ingen fotboll i alla fall. Kanske lite mer tid åt att informera mig om vad som händer och så blir det en del pappersjobb kan jag tro. Det brukar jag alltid ha en förmåga att hitta.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.