Intressant med snökanonen

Det är onekligen intressant när en så kallad snökanon ligger över Skellefteå och ut mot kusten. Jag har förstått att det har kommit mycket mer snö utåt Ursviken och Skelleftehamn än i Skellefteå. Och ändå kan man tycka att det har kommit mycket här i stan. Det är svårt att uppskatta så här inifrån den varma och ombonade lägenheten, men att döma av snömängden på taket till soprummet här utanför mitt fönster, så måste det väl ha kommit någonstans mellan 40 och 50 centimeter. Meteorlogerna lovar dessutom mycket mer snö under kommande vecka.

Snöfallet har varit intensivt och det har varit och är besvärligt på vägarna. Jag kan tänka mig att det i morgon blir en del arbeten som blir försenade eller rent av inställda därför att man inte hunnit med att skotta rent. För väghållarna och inte minst för kommunen drog snösvängen igång med full styrka, vilket nog kommer att visa sig i morgon. Och för alla privata snöröjare kom julen tidigt. Mycket jobb och många nya kunder som halvt om halvt dukat under i en hopplös kamp mot snön.

I fredags såg jag en som köpt en snöslunga och som försökte få in den i bilen. Den personen är säkerligen glad i dag över sitt köp. Sådana maskiner underlättar arbetet och för just den här personen var det kanske första snöslungan och då blir arbetet än lättare eftersom det ju är lite av nyhetens behag som gäller.

För min egen del har jag hållit mig inomhus. Snart måste jag emellertid ut för att på plats ställa in motor- och kupévärmare på den tid jag vill att bilen ska vara varm. Men det blir bara en kort tid utomhus och jag är helt säker på att jag pallar med den lilla promenaden. Kanske får jag även skotta lite och det skadar ju inte.

Det skadar inte heller att skriva några rader om fotboll i dag igen. Tyvärr åkte Gefle ur allsvenskan i dag trots att man klart slog Östersund i sista matchen. Jag är dock glad för att det åtminstone finns två lag i form av Östersund och Sundsvall kvar i allsvenskan. Kanske ska jag försöka få till ett besök hos dottern i Sundsvall när det blir dags för Norrlandsderby nästa säsong. Det vore kul. Det är ju väldigt länge sedan nu som jag såg GIF Sundsvall spela. När jag jobbade i den stan såg jag nästan alla deras hemmamatcher.

Nej, gott folk. Nu är det dags för mig att se till att bilen blir varm i morgon bitti.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.