Ovant arbete

I dag hamnade en snöskyffel i mina händer. Jag hade varit på gymmet tidigare och hade nog inte förväntat mig ett ytterligare fysiskt krävande pass, faktiskt mer krävande än det på gymmet. Men så blev det och uppskattningsvis var det väl cirka sex kubikmeter snö som jag allena skyfflade bort. Det kändes, må jag säga. Men det gjorde nu ingenting eftersom resultatet blev bra.

Ovant var det emellertid. Senast jag skottade snö måste ha varit när vi i bostadsrättsföreningen i Sundsvall fick gå man ur huse efter ett våldsamt intensivt snöfall. Vi kom inte in med bilarna till garagen och taken skulle prompt skottas för att snötyngden inte skulle hota husen som vi bodde i. Det måste ha varit någon gång i mitten av 90-talet. 20 år sedan, alltså. Så det var inte undra på att dagens prövning kändes i ryggen.

Vi får väl se om det blir mer skottning i vinter. Jag har lovat ett par bekanta att skotta hos dem när de far bort i vinter. Och snart far väl grannarna ner till Kanarieöarna som brukligt och grannen Tord är ju så duktig att skotta utanför våra dörrar. Få se om jag kan upprätthålla hans fina skottningstraditioner. Jag borde faktiskt klara det.

I USA har det på många ställen varit ganska stora demonstrationer mot att Donald Trump har valts till president. Jag kan i och för sig förstå besvikelsen hos dem som röstade på och hoppades på att Hillary Clinton skulle vinna. Men valresultatet är klart och om det nu inte händer något väldigt oväntat – att elektorerna i de stater där så är möjligt inte rättar sig efter praxis utan faktiskt lägger sina röster på Clinton – så är det Donald Trump som svär presidenteden i januari och flyttar in i Vita huset.

Nu har jag tittat på VM-kvalmatchen mellan Frankrike och Sverige. Matchen spelades i Paris och Sverige tog ledningen. Det var överraskande. Men Frankrike kvitterade och gjorde sedan ytterligare ett mål. Det var en bra match. Underhållande, tycker jag. Att sedan Sverige förlorade är inte hela världen. Det var nog inte många som trott att det svenska landslaget egentligen skulle ha något att sätta emot ett Frankrike – ett av världens bästa landslag, på deras hemmaplan.

Det var kul att se att Sverige ändå kunde hålla emot och faktiskt bjuda på bra spel med en hel del chanser. Så det blir nog bra med det här landslaget också. Såg att SAIK vann borta mot Rögle i kväll. Också det var lite kul. SAIK behöver ju ta några vinster nu.

Jag hade tänkt skriva en hel del om faran med nationalism och patriotism, men det får bli en annan gång. Kort kan jag säga att det är känslor som i grunden är farliga om och när de exploateras. Vi ser det i dag i en lång rad stater och det borgar inte för något gott. Som det känns.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.