Omprövning och prövning

Tiden går ju så fort och jag vet inte bestämt hur länge sedan det var sedan en MS-sjuk kvinna dog på en offentlig toalett. Hon hade förvägrats assistanstimmar trots att hon sedan flera år hade haft assistans. Nu, kanske en månad eller så efter dödsfallet, står det klart att Försäkringskassan gjort fel. En expert på Försäkringskassan har inför ombudet till familjen konstaterat att antalet assistanstimmar inte skulle ha minskats utan tvärtom ökats. Därför kommer Försäkringskassan att ompröva sitt beslut.

Där höjde jag på ögonbrynen ordentligt. Vad tjänar det till att i efterhand ompröva beslutet? Enligt ombudet för familjen till den omkomna kvinnan blir det ändå en sorts avslut och det kan jag i och för sig ha förståelse för. Jag tycker att det är bra att Försäkringskassan medger att den har gjort fel och på något sätt borde det också följas av någon form av ersättning eller skadestånd. Det är ju Försäkringskassans beslut att dra in assistanstimmar som fick denna tragiska konsekvens. Ersättning och/eller skadestånd kan ju inte heller på något sätt ersätta familjen för den förlust som den har lidit. Men det blir tydligare både internt inom Försäkringskassan och externt att Försäkringskassan bär ansvaret för händelsen. Det blir inte fallet när beslutet omprövas. I alla fall inte som jag ser det.

En konsekvens av denna händelse och många andra incidenter som har hänt sedan regeringens företrädare uttalat sig om att kostnaderna för LSS måste minska borde bli att Försäkringskassan omedelbart ser till att koncentrera sina ansträngningar att minska kostnaderna, eller rättare kostnadsökningarna, på att angripa det fusk som tyvärr förekommer. Inte att dra ner på antalet assistanstimmar till personer som har olika former av funktionshinder. Regeringen har ju tillsatt en utredning om LSS och kostnaderna och så småningom får vi väl veta vad den utredningen kommer fram till. Men fram till dess bör inte Försäkringskassans tjänstemän minska assistanstimmarna för enskilda personer.

Dagen har varit god. Dotter Moa är ju här och när hon är här händer saker som normalt inte inträffar så ofta i vårt hem. Hon och jag har varit ute och shoppat. Jag köpte en grej till bilen som jag länge funderat på. Det gäller ju att passa på när Moa är här som begriper teknik. Men nu föll det sig inte bättre att inte ens hon fick prylen att fungera så det var bara att åka tillbaka till affären och lämna tillbaka varan. Det är bra med öppet köp i tio dagar eller vad det brukar vara. I det här fallet behövdes det inte mer än en timme för att konstatera att prylen inte funkade. I alla fall inte min bil. Så nu behöver jag inte gå omkring och drömma om en sådan sak längre.

Det har också bakats pepparkakor. Ja, inte vanliga sådana. Inom släkten Theander pågår det en tävling om att skapa något bygge av pepparkakor. Förra året gjorde Moa en dinosaurie men då var hon inte inbjuden till tävlingen. I får hon vara med under förutsättning att jag ingår i laget eftersom övriga deltagare vill ha med mig i Moas lag eftersom jag är en garant för att dra ner kvaliteten och nivån.

mms_img20087571.jpg

I dag gjorde vi lite provbak för att få till det som krävs för det bygge som Moa planerar. Vad det är kan förstås inte avslöjas här. Men det är garanterat något betydligt mer hållbart och sevärt än de hus som jag är ytterligt känd för – inom en väldigt trång krets av folk – att baka. De har konsekvent fallit ihop innan jag monterat dem. Tragiska resultat av mycket möda och fingrar som bränts av det smälta sockret. Jag kan nog lova att vidarebefordra resultatet av denna familjetävling när den väl är avgjort. Jag har en känsla av – eftersom vi inte har tillsatt någon oväldig domare – att alla kommer att hävda segern.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

