Vaccin och UKIP/ADDE

I dag har jag varit iväg till doktor Willig för att få mig en influensaspruta. En sådan har jag tagit varje år sedan de började med sådana och under många år på Norrans bekostnad. Det ingick på något sätt i företagshälsovården som företaget betalade för. Gissningsvis ansåg väl tidningen att det var bättre att ha folk på arbetet än hemma i sängen. Nu, som pensionär och i riskgruppen (den ramlar man ju in i omedelbart när man fyllt 65 år) behöver man bara pynta 60 spänn för den lilla dosen i överarmen. Skulle man åka på influensan så ska den tydligen bli lindrigare sägs det.

Det pågår nästan ständigt en diskussion om vaccin av olika slag verkligen har någon funktion. Som vid alla injektioner finns det förstås biverkningar och jag har ett bestämt minne av att jag tidigare alltid tillfrågades om jag var allergisk mot ägg innan jag fick influensasprutan. Trots att jag nekade till detta så fick jag inte lämna mottagningen förrän efter 10-15 minuter för att personalen skulle kunna se om jag fick någon reaktion av injektionen.

Säkert ligger det en hel del sanning i att vaccin kan få negativa konsekvenser för en del individer. Men det finns också en sanning i att miljontals människor har skyddats mot sjukdom genom vaccinationer av olika slag. Det tycker jag, utan att känna till särskilt mycket om vare sig den ena eller andra sidans argument, talar för att nyttan med vaccin är större än nackdelarna.

Jag har en dunkel minnesbild av den dåtida kalmettvaccinationen som vi fick som barn. Jag vet inte i vilken ålder man var, men jag vill minnas att läkaren eller sköterskan hade på någon grönaktig vätska på vänsterarmen och sedan med en nål gjorde en massa hål i huden så att vätskan tog sig in under huden. Om det gjorde ont eller inte vet jag inte, men märket efter kalmettvaccinationen har väl alla i min generation. Och tuberkulos fick jag inte, så även den vaccinationen gjorde väl nytta.

Hur som helst är jag övertygad om att det är mycket farligare att röka, som jag fortfarande gör, än att ta en spruta varje år i november.

Det har varit mycket tal om högerpopulistiska och invandrarfientliga partier på sistone och då inte minst med utgångspunkt från det faktum att Donald Trump vann presidentvalet i USA. Det förmodas ge kraft åt samma isolationistiska och destruktiva krafter som finns i Europa. Att dessa partier gärna talar om hur korrumperade andra partier är vet vi. De vill bryta ner de statsbildningar som finns för att själva få makten och då skapa en starkare och mer oåtkomlig statsmakt. Tendenserna till detta är tydliga.

Nu läser jag i den stora tidningen Dagens Nyheter att en revision har gjorts i EU-parlamentet och den har riktat sig mot partigruppen ADDE i vilken det brittiska EU- och invandringsfientliga partiet UKIP är dominerande. Revisionen har kommit fram till att EU-medel har använts av UKIP för att försöka få in UKIP-ledaren Nigel Farage i det brittiska parlamentet. Nu krävs UKIP och ADDE på återbetalning av de medel som använts och det beloppet är omkring 1,7 miljoner kronor. Dessutom hålls utbetalningar på runt 2,5 miljoner kronor inne. Detta eftersom EU-medel inte får användas i nationella valrörelser.

Det är förstås intressant att detta parti som konsekvent hävdat att EU är korrupt och att EU slösar med skattebetalarnas pengar inte dragit sig för att bryta reglerna och använda skattepengar på ett otillåtet sätt för egna intressen. Men än mer intressant är att företrädare för ADDE avfärdar anklagelserna med att partigruppen är utsatt för trakasserier.

Jag tycker mig känna igen argumentationen från den amerikanska valrörelsen och då specifikt den som den blivande presidenten Trump använder sig av. Alla angrepp och all kritik är orättvis om inte rent av osann och ondsint. Och oavsett hur bevisen ser ut så gäller det att förneka allt.

Jag hoppas att väldigt många som under senare tid har lockats av poupulistiska partiers enkla argumentation snart börjar förstå vad det är för personer som leder dessa partier och vad de egentligen är ute efter. Det är i alla fall inte något gott för folkflertalet.

Slutligen – min dag har varit bra och lugn. I morgon blir den en smula mer aktiv och på torsdag ser det ut som jag får riktigt mycket att göra.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

