Inger dåligt förtroende

Så har det hänt igen. Sverigedemokraternas rättspolitiska talesperson Kent Ekeroth, inblandad i bland annat den så kallade järnrörsskandalen, har blivit anmäld för misshandel utanför en krog natten till i dag. Han har även gjort en motanmälan och förnekar att han slagit annat än en lättare örfil när han säger sig ha blivit attackerad. Partiledaren Jimmie Åkesson har talat med Ekeroth och uppmanat honom att ta en så kallad timeout – åtminstone från arbetet i riksdagens justitieutskott – så länge utredning pågår.

Det får väl vara som det är och som det blir med anklagelserna om misshandel. En riksdagsledamot ska ju, enligt vad jag tycker i alla fall, vara tämligen oklanderlig i sitt uppförande. Och utifrån den åsikten tycker jag att det är ytterligt betänkligt att riksdagsledamoten Kent Ekeroth klockan 0230 under natten mot i dag nekas inträde på en nattklubb därför att han är för berusad. Det var ju i samband med avvisandet och när han lämnade klubben som den nu anmälda misshandeln ägde rum.

Nu blir det tydligen Säpo som utreder händelsen. Det anses finnas ett hot mot Ekeroth och han har alltid minst två livvakter med sig. Så även i natt. Vad dessa gjorde eller inte gjorde och vad dessa kan ha sett får väl myndigheten utreda. Men särskilt förtroendeingivande är inte Ekerots agerande. Apropå detta erinrar jag mig hur det gick för Lars Isovaara från Skellefteå som ju var riksdagsledamot för Sverigedemokraterna. Det är väl ganska precis fyra år sedan som han kom ”hem” till riksdagshuset i berusat tillstånd efter att ha besökt en eller flera krogar. Olämpliga kommentarer till en vakt vid Riksdagen föranledde att Isovaara tämligen omedelbart tvingades säga upp sin riksdagsplats.

Ekeroths agerande är väl i paritet med Isovaaras, men jag är tämligen övertygad om att Ekeroth, som ju tillhör partiets inre cirkel, får fortsätta hållas. Trots att han dricker sig ordentligt berusad mitt i veckan vilket ju menligt lär inverka på hans riksdagsarbete.

Jag noterar också att hela storregionfrågan har fallit i dag när Centern och Kristdemokraterna hoppade av samtalen med regeringen. Därmed blir det inte någon Svealandsregion och inte heller någon med Värmland utökad Västra Götaland. De problem som regionfrågan sägs ska ha blivit lösningen på får väl angripas på annat sätt.

TV4 presenterade i kväll ett nytänkande när kanalen under en timme lät två partiledare debattera mot varandra. Partiduellen heter programmet och i den första duellen på en halvtimme – med avbrott för reklam förstås – möttes statsminister Stefan Löfven och Moderatledaren Anna Kinberg Batra. I den andra duellen möttes Västerpartiets Jonas Sjöstedt och Kristdemokraternas Ebba Busch Thor. Efter duellerna samlades alla fyra för debatt och/eller utfrågning, men det sändes på TV4play och det tittade inte jag på.

Tanken att låta partiledarna möta varandra är god. Det ger tittaren en bättre möjlighet att faktiskt följa argumenten. Men reklampauserna stör mig. Än mer stör mig det trots allt förutsägbara urvalet av ämnen som ska behandlas. I och med att ämnena på det sättet är givna så blir också partiledarnas argumentation förutsägbar. Så många gånger vi nu har hört argumenten från de fyra som duellerade i dag. Inte blev jag klokare på någonting eftersom inget nytt sades eller kom fram under munhuggningen.

Partiledarna förbereder sig naturligtvis inför sådana här tillfällen. Det är inte så ofta som de har möjlighet att finnas i rutan under en halvtimme. Men jag kan mycket väl tänka mig att de fungerar lite grann som artister eller skådisar. De kan sin roll och de spelar sin roll nästan rutinmässigt och då blir det intetsägande för publiken. Jag tror faktiskt att partiledarna och andra företrädare för de gamla etablerade partierna får försöka tänka till och vässa sin argumentation inför valet om två år. Om de inte gör det tror jag risken ökar för att de populistiska vindarna ökar och vi får representanter som inte för något gott med sig för folkflertalet. Och må partiledarna för de gamla etablerade partierna inte falla in i den populistiska fällan!

Min dag då? Jo, den har varit god i bemärkelsen att jag faktiskt varit mer eller mindre i farten hela dagen. Bäst var nog massagen som jag fick av Lena Thall. Den gjorde nytta och kan jag bara hålla i och fortsätta med de den stretching som hon rekommenderar så blir det kanske riktigt bra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

