Nostalgi i kväll

Det är inte alla dagar och alla tider på dygnet som man till hundra procent uppskattar att man blivit så gammal som jag ändå har blivit. Jag hoppas förstås att bli mycket, mycket äldre och i den förhoppningen ryms naturligtvis en stark förhoppning om att få vara frisk och bara ha lite krämpor som man kan klaga på inför jämnåriga.

I kväll var det emellertid roligt att ha den ålder som jag har. SVT firade sina 60 år och det var sannerligen intressant. Jag har nog skrivit om det tidigare, men det var inte förrän två år efter starten 1958 och vid VM i fotboll som jag på riktigt fick titta på TV hemma hos en kompis. Det var många minnen som dök upp i afton och det är naturligtvis bara en väldigt liten del av allt som sänts genom åren som det gavs återkopplingar till under programmet. En god nostalgisk stund blev det i alla fall och den tackar och bockar jag för.

Min dag har varit bra. Träning på morgonen, tvättstugan och en lunch på Nordanå med folk som på olika sätt försöker bidra till att underlätta för ensamkommande barn att finna sina platser i samhället. Det var givande och kul att prata bort en stund så där mitt på dagen.

Innan lunchen började hade jag tid att stå en stund och skåda ut över älven i det rådande vinterlandskapet. Jag blev faktiskt väldigt förvånad över att så många svanar som är kvar. Jag kunde räkna till över 30 och en hel del av dem tycktes vara unga – ännu inte helt vita – svanar. Det är överraskande för mig eftersom jag inbillat mig att svanarna för länge sedan borde ha flyttat söderut. Varför är de kvar? Vi är ju snart inne i december. Och om det är så att de grå exemplaren är ännu inte färdigvuxna svanar – hur kommer det sig att de ännu inte växt till sig? Hann svanarna med två kullar i år? Är dess närvaro i Skellefteälven en följd av klimatförändringen – det är ju trots allt något som hänt och som har gjort att vintrarna inte är som de var förr. Det skulle vara intressant att veta varför svanarna är kvar, men det har ni väl redan anat att jag vill ha reda på.

I samband med att jag var till Nordanå så passade jag på att utföra ett ärende på stan. Det var väldigt mycket folk i centrum och mycket spring i affärerna må jag säga. Black Friday som företeelsen heter är direktimporterad från USA och går ut på att affärerna kraftigt sänker priserna på vissa produkter. Kanske är det så att många har väntat på denna dag för att kunna köpa något speciellt till ett lägre pris. Kanske är det så att de allra flesta dras med i köphysterin och köper även om de kanske inte egentligen behöver något. Själv köpte jag ingenting eftersom jag inte tycker mig behöva något just nu av det väldiga utbud som finns.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

