Elva rätt av tolv!

Jag tror att jag har blivit bättre på att gissa med åren. Eller om det är så att jag under mitt leverne hittills har skaffat mig en del erfarenheter. Eller om jag kan finna slutsatser som en kombination av livserfarenhet, en del kunskap och rena gissningar. Vad vet jag?

I dag har det varit en stor och positiv nyhet att svenska elever i årskurs 4 och 8 har blivit bättre i matematik och naturvetenskap. Det är en världsomfattande undersökning som kallas Times, som i dag presenterade sina resultat. Och dessa visar alltså att de svenska eleverna i dessa årskurser har förbättrat sina resultat. Det är ju glädjande. På något sätt visar det att de förändringar inom skolans värld som påbörjades av alliansregeringen 2006 och som sedan fortsatt nu tycks börja få resultat.

Förändringar inom skolan som ska leda till ökad kunskap hos eleverna tar tid. Det visar erfarenheten från just 2006. Men det visar också de ständigt nedåtgående skolresultaten efter det att skolan kommunaliserades under den dåvarande skolministern Göran Persson (S). Förhoppningsvis håller förbättringarna i sig så att de svenska elevernas kunskaper i dessa årskurser så småningom i alla fall kommer upp till den nivå som eleverna i motsvarande årskurser har i Danmark, Norge och Finland. För att inte säga medelnivån i världen.

Att jag blivit bättre på att gissa grundar jag på det faktum att Dagens Nyheter i dag på sin webb presenterar tolv av de matematikfrågor (http://www.dn.se/ekonomi/fragesport/klarar-du-attondeklassarnas-test-i-timss/?question=1) som eleverna i årskurs 8 fick. Av dessa tolv frågor fick jag elva rätt och det är jag mäkta stolt över! Jag ska dock ärligt säga att jag inte kunde räkna fram alla svar. Jag förstod ju inte ens alla tecken i det som skulle räknas ut, utan gissade. Som i ett problem där jag kom fram till att svaret måste vara något med ,5 på slutet. Tre av svarsalternativen låg på 20-talet varav bara ett med ,5 på slutet. Så jag valde det och fick rätt.

Ett annat problem var en konstig historia med någon som tittade på en spegelbild i en vattenpöl och utifrån vissa uppgifter skulle bedöma hur högt huset var som speglades i vattnet. Enkelt! Huset var ju ett femvåningshus och med alternativen 100 meter, 40 meter, 20 meter eller 16 meter var svaret givet – 16 meter. Annars skulle ju varje våning vara 4 meter och så byggs det sannerligen inte nu och så byggdes det inte tidigare heller (även om vi på Oskarsvägen i Örebro när jag var barn hade tre meter till taket).

I realskolan som det hette på min tid och som väl motsvarar sista delen av mellanstadiet och högstadiet i dag var jag usel på matematik. Jag har fortfarande kvar – någonstans – en skrivning där jag för läraren frankt över en A4-sida förklarar för honom att han ställt fel fråga och även talar om för honom hur han skulle ha ställt den. Gissa vad jag fick för det? En stor dj-a röd bock över hela sidan! Med andra ord – jag hade inte fattat någonting. På en annan skrivning fick jag resultatet B???? där B var godkänt och B? godkänt med tvekan. Med fyra frågetecken efter det godkända betyget hängde jag väl – som det heter – på gärsgår´n.

Det var sannerligen inte konstigt att jag efter realskolan ville hoppa av vidare studier och lära mig till snickare. Det förbjöd farsan som tvingade mig till att gå gymnasiet och den enda linje i hela Örebro län som jag mina betyg räckte till för var latinlinjen i Lindesberg. Det har aldrig ångrat, verkligen inte. Klasskamraterna har blivit vänner för livet, men latinet var sannerligen inte så lätt heller.

Efter dagens test tror jag mig dock vara bättre i matte än jag hela tiden trott mig vara. Låt mig leva i den tron…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

